وب سایت ها به دو نوع استاتیک و داینامیک (پویا) تقسیم می شوند. وب‌سایت‌های استاتیک آنهایی هستند که ثابت هستند و محتوای یکسانی را برای هر کاربر نمایش می‌دهند که معمولاً منحصراً در HTML نوشته می‌شود. از سوی دیگر، یک وب سایت پویا، وب سایتی است که با استفاده از برنامه نویسی و پایگاه داده های پیشرفته علاوه بر HTML، بتواند محتوای متفاوتی را نمایش دهد و تعامل کاربر را فراهم کند. همانطور که می توان گفت، ایجاد وب سایت های استاتیک آسان تر است، در حالی که وب سایت های پویا سخت تر و نیازمند به کار بیشتری است.

شما با مطالعه کامل این مقاله، یاد خواهید گرفت که تفاوت بین وب سایت های استاتیک و پویا تمایز چیست و تصمیم بگیرید که کدام نوع برای شما مناسب است.

قبل از پرداختن به جزئیات در مورد هر نوع وب سایت، باید بدانید که چگونه اینترنت در وهله اول به وب سایت ها ارائه می دهد. ارتباطات اینترنتی شامل یک سرور و یک مرورگر وب است.

برای ایجاد ارتباط بین مرورگر وب و سرور، از مجموعه قوانینی به نام پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) استفاده می شود. به بیان ساده، مرورگر وب یک درخواست HTTP را به سرور ارسال می کند و سپس سرور با یک پاسخ HTTP همراه با صفحه وب درخواستی در HTML پاسخ می دهد.

وب سایت استاتیک چیست؟

وب‌سایت‌های استاتیک معمولاً دارای تعداد ثابتی از صفحات هستند که طرح‌بندی خاصی دارند. هنگامی که صفحه در مرورگر اجرا می شود، محتوا به معنای واقعی کلمه ثابت است و در پاسخ به اقدامات کاربر تغییر نمی کند. یک وب سایت ثابت معمولاً با HTML و CSS در ویرایشگرهای متن ساده مانند Notepad ایجاد می شود و از هیچ پایگاه داده ای استفاده نمی کند.

اگر به یک وب سایت کوچکتر از سه صفحه نیاز دارید، انتخاب یک وب سایت ثابت انتخاب مناسبی است. ساخت آن به اندازه وب‌سایت‌های پویا به زمان یا تلاش زیادی نیاز ندارد. اگر صفحات وب سایت شما باید متفاوت به نظر برسند، کد HTML به راحتی می تواند در هر یک از این صفحات تکرار شود و حاوی تغییرات لازم باشد.

حتی اگر وب‌سایت همان چیزی را بدون جزئیات تعیین مسیر نمایش دهد، وب‌سایت‌های استاتیک نیازی به داشتن متن ساده ندارند. در واقع می توانید از عناصر و ویدئوهای چند رسانه ای مختلف استفاده کنید. یک وب‌سایت HTML می‌تواند زیبا به نظر برسد، اما کد منبع صفحه تغییر نمی‌کند، مهم نیست کاربر چه اقداماتی روی آن انجام می‌دهد.

وب سایت داینامیک (پویا) چیست؟

در مقایسه با وب سایت های استاتیک، که صرفاً اطلاعاتی هستند، یک وب سایت پویا عملکرد بیشتری دارد. این به کاربران اجازه می دهد تا با اطلاعات لیست شده در صفحه تعامل داشته باشند. البته، این نیاز به استفاده بیشتر از کد HTML دارد.

وب سایت های استاتیک فقط از کدهای HTML و CSS سمت کلاینت استفاده می کنند در حالی که وب سایت های پویا به زبان های برنامه نویسی سمت کلاینت و سمت سرور مانند جاوا اسکریپت، PHP ، ASP، python و … متکی هستند. هنگامی که کاربر به یک وب سایت پویا دسترسی پیدا می کند، سایت را می توان از طریق کدی که در مرورگر و/یا روی سرور اجرا می شود تغییر داد. نتیجه نهایی همان است که در یک وب سایت ثابت است و تنها یک صفحه HTML که در مرورگر وب به کاربر نمایش داده می شود.

برای تولید محتوای پویا، چنین وب سایت هایی از ترکیبی از اسکریپت سمت سرور و سمت سرویس گیرنده استفاده می کنند. برنامه نویسی سمت کلاینت به کدهایی اشاره دارد که توسط مرورگر معمولاً با جاوا اسکریپت اجرا می شود. در همین حال، اسکریپت سمت سرور به کدی اشاره دارد که توسط سرور (قبل از ارسال محتوا به مرورگر کاربر) اجرا می شود.

جدال سایت های استاتیک با داینامیک:

نگاهی بیشتر به سایت های استاتیک و داینامیک:

کلمه استاتیک به چیزی اطلاق می شود که ثابت است، به هیچ وجه حرکت نمی کند یا تغییر نمی کند. این کافی است تا بفهمید یک صفحه استاتیک به چه معناست. هیچ عنصری در این صفحه هنگام دسترسی به آن تغییر نمی کند. وب سایت های ایستا صفحات اولیه ای هستند که برای ایجاد آنها نیاز به کد ساده و عناصر طراحی دارند. “ایستا” همچنین به ثابت بودن وب سایت از نظر شماره صفحات اشاره دارد. تعداد ثابتی از صفحات به همان شکلی که طراحی و ذخیره شده است، تحویل داده می شود.

برعکس، کلمه داینامیک به عناصری اشاره دارد که پیوسته در حال تغییر، تعاملی و کاربردی هستند. وب‌سایت‌های پویا به جای اینکه صرفاً اطلاعاتی باشند، جنبه‌هایی را شامل می‌شوند که با تعامل و عملکرد مشخص می‌شوند. آنها از نظر ساختمان و طراحی پیچیده‌تر هستند و تنوع بیشتری نیز دارند.

تفاوت فنی بین سایت های استاتیک و داینامیک:

هنگام بحث در مورد وب سایت های استاتیک در مقابل سایت های داینامیک از نقطه نظر فنی، تفاوت بین این دو نوع وب سایت حتی واضح تر می شود. از آنجایی که وب سایت های ایستا فقط حاوی محتوای ثابت هستند، ساخت آنها به راحتی در HTML ساده انجام می شود. تنها راهی که کاربر می تواند با یک صفحه استاتیک تعامل داشته باشد، کلیک کردن روی لینک ها و پر کردن فرم ها (مانند فرم تماس) است.

وب سایت های پویا در نهایت مبتنی بر HTML و CSS نیز هستند، اما برای کاربردی کردن آنها، برنامه نویسی سمت سرور مورد نیاز است. کد نویسی HTML برای ایجاد عناصر اولیه طراحی استفاده می شود، در حالی که از زبان های سمت سرور برای مدیریت رویدادها و کنترل اقداماتی که ممکن است در صفحه پویا رخ دهد استفاده می شود. به عنوان مثال، یک وب سایت وردپرس که با موضوعی مانند خرید دامنه و هاست به صورت آنلاین ساخته شده است، یک وب سایت پویا است.

جالب است بدانید که سئو و رتبه‌بندی وب‌سایت استاتیک در مقایسه با سایت های پویا در موتور های جستجو  آسان‌تر است، همچنین وب‌سایت‌های مدت زمان بیشتری را صرف بارگذاری سایت می کنند. لینک صفحات در سایت های داینامیک باید کاربرد پسند باشند در غین این صورت در هنگام رتبه بندی سایت در موتور های جستجو به مشکل برخواهند خورد.

کد نویسی سایت های استاتیک در مقابل داینامیک:

برای ایجاد یک وب سایت استاتیک، کاربر نیازی به استفاده از برنامه های نرم افزاری پیچیده ندارد. مقداری دانش در HTML و CSS به همراه Notepad باید برای ساخت یک وب سایت ایستا کافی می باشد. صفحات استاتیک شامل عناصری مانند متن و عناصر چندرسانه ای است. آنها به اندازه یک وب سایت پویا فنی نبوده و به همان اندازه هم موثر نیستند. کاربران هر بار که از وب سایت بازدید می کنند همان طرح و محتوا را مشاهده می کنند مگر اینکه کد نویسی به صورت مرتب تغییر پیدا کند.

یک وب سایت پویا در اصل، محتوا تولید می کند و آن را بر اساس اقداماتی که کاربران در صفحه انجام می دهند نمایش می دهد. کاربر آنچه را که به آنها نمایش داده می شود را تغییر می دهد، که می تواند فرآیندی پیچیده بر اساس پیچیدگی وب سایت باشد. یک ویرایشگر ویژه، مانند IDE ، برای ساخت وب سایت های پویا، همراه با مهارت های فنی قوی در برنامه نویسی زبان سمت سرور، مورد نیاز است.

وب سایت استاتیک و داینامیک، کدام یک را باید انتخاب کنیم؟

اگر صاحب یک وب‌سایت هستید، می‌توانید با توجه به اینکه صفحه یک وب‌سایت تعاملی است یا فقط حاوی محتوایی است که قرار است خوانده یا چاپ شود، ثابت یا پویا است. اگر می خواهید یک وب سایت بسازید، باید بر اساس هدف سایت و منابع موجودی که در اختیار دارید، انتخاب خود را انجام دهید.

بیشتر مردم وب‌سایت‌های پویا را ترجیح می‌دهند زیرا نگهداری از آنها در طولانی مدت آسان‌تر است، مدیریت کارآمد داده را تشویق می‌کنند، و می‌توانید آنها را با عملکردهای اضافی در آینده گسترش دهید. اگر می خواهید وب سایت پیچیده و بسیار کاربردی باشد، یک وب سایت پویا بهترین  گزینه برای شماست. نکته منفی این است که ساخت آنها بیشتر طول می کشد و هزینه های اولیه نیز بیشتر است. با این حال، پلتفرم های سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس به شما این امکان را می دهند که وب سایت پویا خود را بدون دردسر راه اندازی کنید. اگر به این فکر می کنید که آیا یک وب سایت وردپرس یا یک وب سایت HTML ایستا انتخاب بهتری است، در این مقاله یک تجزیه و تحلیل درباره طراحی سایت استاتیک و داینامیک برای شما آماده کرده ایم

سایت‌های استاتیک برای کسانی هستند که می‌خواهند وب‌سایت‌های صرفاً اطلاعاتی مانند سایت بروشور یک شرکت بسازند. صفحات وب تغییر نمی کنند زیرا کاربر نمی تواند هیچ انتخابی انجام دهد. محتوا فقط خواندنی و غیر تعاملی است. با وجود این، وب‌سایت‌های ثابت ساده همچنان می‌توانند عالی به نظر برسند و به طور مؤثر به هدف خود در اطلاع رسانی به کاربران برسند.

به طور خلاصه، تصمیمی که می گیرید باید بر اساس آنچه از وب سایت خود می خواهید باشد. وب سایت های پویا امکانات بیشتری را ارائه می دهند اما پیچیده تر هستند، در حالی که وب سایت های استاتیک محدودتر هستند اما ایجاد آنها بسیار ساده است. با توجه به انتظاراتی که از سایت دارید، انتخاب خود را عاقلانه انجام دهید.

اگر از خواندن این مقاله لذت کافی رو بردید به شما پیشنهاد میکنیم ، مقاله مقایسه بین یک طراح وب و یک توسعه دهنده وب را هم مشاهده بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *