هنگامی که یک خطای 500 Internal Server Error در وب سایت شما رخ می دهد، فکر و ذهن  شما فقط روی یک مسئله  هست: چگونه  مشکل خطای 500 را در وب سایت خود حل کنید؟ هر دقیقه و یا هر ثانیه  که سایت شما از کار می افتد زمانی است که ترافیک و فروش خود را از دست می دهید. به علاوه، ظاهر خوبی برای برند شما نیست، خواه یک شرکت بزرگ را اداره کنید یا یک کسب . کار کوچکی داشته باشید.

خطای 500 Internal Server Error سایت شما را برای چندین ساعت تحت تأثیر قرار می دهد (یا اغلب اتفاق می افتد) می تواند تأثیر منفی بر رتبه سئو شما داشته باشد. سایتی که فقط برای چند دقیقه از کار بیفتد ممکن است حتی توسط گوگل به عنوان آفلاین تشخیص داده نشود – هیچ مشکلی وجود ندارد. با این حال، سایتی که برای چندین ساعت از کار افتاده است به گوگل می گوید که یک مشکل بزرگ وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود، که می تواند به رتبه شما آسیب برساند.

بدیهی است که همه می خواهند از خطای سرور داخلی 500 جلوگیری کنند و در صورت بروز خطا، آن را در اسرع وقت برطرف کنند. این مقاله به شما کمک می کند که هر چه سریعتر مشکل مربوطه را رفع کنید.

خطای 500 Internal Server Error چیست؟

یک خطای سرور داخلی 500 به این صورت تعریف می‌شود، “یک کد وضعیت نشان می‌دهد که سرور با شرایط غیرمنتظره‌ای مواجه شده است که مانع از انجام درخواست شده است.هنگامی که به یک وب سایت می روید، مرورگر شما درخواستی را به سرور ارسال می کند، جایی که وب سایت در آن میزبانی می شود. سرور درخواست را پردازش می کند و سپس منابع (CSS، HTML، PHP، و غیره) و یک هدر HTTP را که شامل یک کد وضعیت است، پس می فرستد. کد وضعیت درخواست را به شما می گوید – 200 به این معنی است که همه چیز درست است، در حالی که 500 به این معنی است که چیزی اشتباه است.

چندین کد وضعیت مختلف در سطح 500 وجود دارد، از جمله 501، 502، 503 و غیره. هر کدام معنای خاص خود را دارد. کد وضعیت 500، کدی که در این مقاله در مورد آن صحبت می کنیم، به این معنی است که سرور با چیزی مواجه شده است که از انجام درخواست جلوگیری می کند. بسته به سرور، ممکن است کد بیشتری برای محدود کردن مشکل دریافت کنید، مانند 500.12، که به معنای راه اندازی مجدد برنامه در سرور است، یا 500.13، به این معنی که سرور بیش از حد مشغول است.

خطای 500 Internal Server Error چگونه است؟

یک خطای 500 Internal Server Error می تواند به روش های مختلفی ظاهر شود، از جمله:

برخی از برندها دارای یک صفحه خطای سرور داخلی با نام تجاری 500 با پیام هایی هستند که نوشته اند و پیوندهایی برای راهنمایی بیشتر. همچنین ممکن است تنها چیزی که می‌بینید یک صفحه سفید و خالی باشد که هنگام استفاده از مرورگر فایرفاکس یا سافاری رایج‌تر است.

دلایل رایج خطای 500 Internal Server Error:

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است خطای سرور داخلی 500 را دریافت کنید، از جمله:

کش مرورگر
پایگاه داده خراب
htaccess خراب شده است
هسته یا فایل های نصب وردپرس خراب شده است
مجوزهای فایل و پوشه نادرست است
مشکل با محدودیت حافظه PHP

مشکلات سرور پایگاه داده
پلاگین یا قالب های نصب شده

چگونه به فایل منیجر وب سایت خود دسترسی پیدا کنیم:

بسیاری از راه حل هایی که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد نیاز به ورود به سرویس گیرنده FTP شما دارند. یک سرویس گیرنده FTP به شما امکان می دهد بدون نیاز به ورود به داشبورد وردپرس به فایل های وب سایت وردپرس خود دسترسی پیدا کرده و ویرایش کنید – چیزی که ممکن است به دلیل خطای 500 سرور داخلی در دسترس نباشد. پیشنهاد می کنیم از دایرکت ادمین/ سی پنل استفاده کنید – این امن ترین و در دسترس ترین گزینه است. از طرف دیگر، می‌توانید از یک سرویس گیرنده FTP جداگانه مانند FileZilla استفاده کنید.

نحوه رفع خطای 500 Internal Server Error:

هنگامی که خطای سرور داخلی 500 را مشاهده می کنید، چندین مرحله برای عیب یابی وجود دارد. امیدواریم یکی از موارد زیر مشکل شما را برطرف کند. با این حال، قبل از انجام هر کاری، توصیه می شود از وب سایت خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

1-صفحه را رفرش کنید:

اولین کاری که باید امتحان کنید این است که صفحه را بعد از یک یا دو دقیقه دوباره بارگیری کنید. اگر هاست یا سرور به طور موقت بیش از حد بارگذاری شود، سایت باید به سرعت بازگردد. همچنین غیرمعمول نیست که یک سایت پس از به‌روزرسانی یک افزونه یا تم، برای یک دقیقه یا بیشتر از کار بیفتد. این معمولاً به این معنی است که میزبان به درستی تنظیم نشده است و پس از به‌روزرسانی، یک بازه زمانی کوتاه وجود دارد. اغلب، این مشکل با به‌روزرسانی صفحه برطرف می‌شود.

2-صفحه را در یک مرورگر متفاوت امتحان کنید:

یک مرورگر دیگر باز کنید و ببینید آیا هنوز هم خطا را در آنجا دریافت می کنید. اگر صفحه را به خوبی در یک مرورگر بارگیری می کنید اما در مرورگر دیگری نه، به شما می گوید که احتمالاً مشکل از مرورگر است. چند دقیقه صبر کنید، سپس مجدداً بارگیری کنید تا ببینید آیا خودش درست شده است یا خیر.

3-کش مرورگر را پاک کنید و کوکی ها را حذف کنید:

کش مرورگر خود را پاک کنید و کوکی ها را حذف کنید. هر مرورگر مراحل (آسان) خود را دارد که باید برای این فرآیندها دنبال کنید، بنابراین اگر نمی توانید به سرعت گزینه ها را پیدا کنید، بهتر است دستورالعمل های مرورگر مورد استفاده خود را جستجو کنید (تصویر زیر نشان می دهد تنظیمات مربوطه برای مرورگر گوگل کروم در کجا قرار دارد). مرورگر را مجددا راه اندازی کنید و سپس دوباره صفحه وب را امتحان کنید.

4-پلاگین های خود را غیرفعال کنید:

برای اینکه ببینید آیا افزونه ای مشکل را ایجاد کرده است، آنها را یکی یکی غیرفعال کنید، سپس وب سایت را تست کنید تا ببینید آیا همچنان با خطا مواجه می شوید یا خیر. به Plugins در نوار کناری سمت چپ داشبورد خود بروید، سپس روی غیرفعال کردن در زیر نام افزونه کلیک کنید. پس از غیرفعال کردن هر افزونه، ایده خوبی است که از وردپرس خارج شوید، کش خود را پاک کنید و صفحه وب را مجددا راه اندازی کنید.

اگر هنگام ورود به پنل مدیریت وردپرس وب سایت دچار خطا می شود، می توانید وارد  دایرکت ادمین یا سی پنل خود شوید تا افزونه ها را از این طریق مدیریت کنید. پوشه پلاگین ها را پیدا کنید . آدرس فایل های مربوط به پلاگین ها به این شکل می باشد من در (wp-content/plugins) بود و نام پوشه را به plugins_old تغییر دهید. اگر این مشکل حل شد، پس یکی از پلاگین های شما با قالب سایت یا با پلاگین دیگری همخوانی ندارد. نام پوشه را به پلاگین های اصلی تغییر دهید، سپس نام پلاگین ها را یکی یکی تغییر دهید و وب سایت خود را تا زمانی که خطا پاک شود، به روز کنید.

5-قالب نصب شده بر روی وردپرس را غیر فعال کنید:

همچنین ممکن است قالب فعال شما باعث این خطا شده باشد. به قالب پیش فرض وردپرس بروید تا ببینید آیا این مشکل را حل می کند یا خیر. به نوار کناری مشکی رنگ  سمت راست داشبورد وردپرس خود بروید، سپس نمایش =>پوسته را انتخاب کنید. ماوس را روی قالبی که می‌خواهید فعال کنید نگه دارید، سپس روی فعال نمایید کلیک کنید، که قالب فعلی را غیرفعال می‌کند.

آیا آخرین قالب وردپرس را هنوز نصب نکرده اید؟ از صفحه پوسته خود، روی افزودن کلیک کنید، سپس به دنبال آخرین قالب وردپرس باشید که با سال جاری نامگذاری می شود. ماوس را روی آن نگه دارید و روی نصب کلیک کنید.

اگر نمی توانید به داشبورد وردپرس خود دسترسی پیدا کنید، به سی پنل (فایل منیجر هاست)خود بروید و به دنبال پوشه themes بگردید. پوشه قالب فعال خود را پیدا کنید و نام آن را تغییر دهید، درست مانند کاری که در مرحله بالا با افزونه ها انجام دادید. اگر با این کار خطا خلاص می‌شود، می‌دانید که موضوع شما باعث ایجاد مشکل می‌شود و باید موضوع جدیدی را انتخاب کنید.

6-فایل htaccess. را به روز کنید:

خراب شدن فایل htaccess. سایت وردپرس شما غیر معمول نیست. برای اینکه ببینید آیا این مشکل است، با ورود به FTP خود شروع کنید. فایل htaccess را پیدا کنید و نام آن را به .htaccess_old تغییر دهید. سایت خود را دوباره بارگیری کنید تا ببینید آیا پیغام خطا از بین رفته است یا خیر. اگر مشکل حل شد، پس فایل htaccess. باعث خطا شده است.

به داشبورد مدیریت وردپرس خود بروید و به تنظیمات > پیوندهای یکتا بروید. برای بازنشانی پیوندهای دائمی که یک فایل htaccess. جدید و بدون خرابی ایجاد می‌کنند، ساده را انتخاب کنید و روی ذخیره تغییرات در پایین کلیک کنید. سپس ساختار پیوند ثابت را به هر چیزی که می خواهید تغییر دهید و دوباره روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

اگر هنوز نمی توانید به داشبورد خود دسترسی پیدا کنید، از طریق فایل منیجر بروید. فایل را باز کنید و  محتوای درون فایل htaccess. را حذف و کد های زیر را درون آن قرار داد و ذخیره کنید.

# BEGIN wordpress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>
# END wordpress

7-Memory Limit PHP را افزایش دهید:

اگر خطای سرور داخلی 500 ناشی از حافظه بسیار کم است، باید محدودیت حافظه را افزایش دهید تا ببینید آیا این مشکل برطرف می شود یا خیر. در حالی که می‌توانید برای ایجاد این تغییر به هاست خود بروید، برخی از میزبان‌ها به کاربران اجازه نمی‌دهند تا محدودیت حافظه خود را تغییر دهند، بنابراین بهتر است ابتدا با آن‌ها چک کنید و در صورت امکان به آن‌ها تیکت ارسال کنید تا این این کار را برای شما انجام دهند.

8-مجوزها را بررسی کنید:

ممکن است یک خطای مجوز در یک فایل یا پوشه وجود داشته باشد. این قوانین کلی هستند که هنگام اسکن خطاهای مجوز باید به دنبال آنها باشید:

دایرکتوری ها باید 755 یا 750 باشند.

فایل ها باید 644 یا 640 باشند.

شما می توانید فایل wp-config.php را برای اقدامات امنیتی به 440 یا 400 تغییر دهید.

9-نصب مجدد وردپرس:

می توانید هسته وردپرس را مجددا نصب کنید بدون اینکه بر محتوای دیگر سایت خود تأثیری بگذارد. می توانید این کار را از داشبورد مدیریت یا از طریق فایل منیجر هاست خود انجام دهید.

اگر می‌توانید به داشبورد وردپرس دسترسی پیدا کنید، ماوس را بر روی پیشخوان  نگه دارید و از منوی باز شده بر روی به روز رسانی ها کلیک کنید به دنبال متنی شبیه ” نصب دوباره نگارش 5.9.3–fa_IR ” بگردید و بر روی آن کلیک کنید تا هسته وردپرس مجددا نصب شود. ممکن است انجام این کار با توجه به قدرت هاست ، 1 دقیقه زمان بر باشد.

10-سرور را بررسی کنید:

اگر هنوز هم پیغام خطای 500 را دریافت می کنید، به مدیر سرور خود تیکت ارسال کنید تا بتوانند  خطا را بررسی کنند. این ممکن است به شما نشان دهد که دقیقاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است – مثلاً یک خطای افزونه – تا بدانید برای پاک کردن خطا چه چیزی را باید برطرف کنید.

جمع بندی نهایی:

خطای سرور داخلی 500 می تواند در هر صفحه از وب سایت وردپرس شما رخ دهد، و فهمیدن اینکه چه چیزی باعث آن شده است و چگونه مشکل را حل کنید چیزی کمتر از یک راز نیست. از مشکلات فولدر ها و فایل ها هسته وردپرس گرفته تا مشکلات سرور. و باید گفت که ،هیچ پاسخ مستقیمی در مورد علت این نوع خطاها وجود ندارد.

اگر تمامی مراحل گفته شده را انجام دادید و مشکل همچنان پا برجاست، با میزبان خود تماس بگیرید تا متوجه شوید که آیا آنها هم در سرور با این مشکل مواجه هستند . این می تواند به این معنی باشد که مشکل از آنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *