SEO یا سئو چیست؟

واژه SEO  که به فارسی سئو نوشته می شود به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. seo مخفف چیست؟ سئو مخفف Search Engine Optimization است. سئو سایت در واقع بهینه سازی سایت و بالا بردن کیفیت و بهبود عملکرد آن بر اساس معیارهای موتورهای جستجو است.  اینکه یک وب سایت از نظر موتورهای جستجو در رتبه خوبی قرار گرفته باشد و در نتیجه سرچ کاربران با کلمات کلیدی مرتبط با آن مشاهده شود را یک سایت با سئوی خوب می نامند. فاکتورهایی که مد نظر موتور جستجو است شامل متون استفاده شده، سرعت سایت، لینک های وروردی و خروجی، چیدمان مناسب ساختار سایت و … می شود. این شاخص‌های مهم در بهبود سئوی یک سایت بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند و متخصصین این کار توجه زیادی به آنها نشان می‌دهند.

اهداف SEO چیست؟

اهداف شما از سئو وب سایت می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است این اهداف شامل افزایش درآمد، افزایش مشتری و یا افزایش فروش باشد که به روند توسعه کسب وکار شما، کمک می‌کند. در عین حال، بهینه‌سازی موتورهای جستجو می‌تواند به بازاریابی و کسب و کار شما کمک کند. با افزایش بهینه‌سازی مطالب سایت، به مرور می‌توانیم شاهد افزایش میزان سرمایه و یا بازگشت سرمایه از دست رفته در کسب و کار باشیم.
در واقع هدف سئو، دستیابی به بالاترین رتبه در جستجوی گوگل است که به افزایش میزان رونق کسب و کارهای اینترنتی کمک می‌کند. اهداف دستیابی به سئو می‌تواند با توجه به کسب و کارهای مختلف آنلاین، متفاوت باشد. در صورتی که می‌خواهید به یکی از اهداف سئو برسید، باید ابتدا جایگاه خود را در میان رقبای خود پیدا کنید و در نهایت آن را تثبیت نمایید. این تثبیت می‌تواند به برند سازی کسب و کار شما و افزایش میزان شناخت مردم از آن، کمک کند.  مطمئناً هر چه میزان کسب و کار شما بزرگ باشد، متناسب با آن نیز باید اهدافی را برای افزایش سئو در نظر بگیرید.

seo چه اهمیتی دارد و مزایای سئو چیست؟

با استفاده از بهینه سازی سایت می توانید بازدید سایت خود را چند برابر کرده و اعتماد مخاطب را جلب کنید. اینکه با کلمات سرچ شده سایت شما در بین نتایج گوگل نمایش داده شود از هر تبلیغ دیگری بهتر است و می توانید بدون هزینه گزاف تبلیغات مخطبان بهتری را برای سایت خود جذب کنید.حال این افزایش بازدید نتیجه متفاوتی را با توجه به نوع عملکرد هر وب سایت به همراه خواهد داشت:
  • افزایش فروش آنلاین برای یک سایت فروشگاهی
  • معرفی محصولات و خدمات به کاربران بیشتر برای یک سایت خدماتی
  • افزایش کلیک لینک‌های یک سایت خبری و در نتیجه جذب ترافیک بالای سایت

تاثیر رفتار کاربران بر سئو سایت

کاربران و عملکردی که در مشاهده یک سایت و بخش‌های مختلف آن دارند در سئوی سایت موثر خواهد بود. گوگل که یکی از مهمترین موتورهای جستجو است و انتخاب تقریبا ۹۷ درصد بازدیدکنندگان است، مدت زمان حضور کاربران در وب سایت را یک امتیاز برای بهبود جایگاه سایت در نظر می گیرد. هر چقدر محتوای سایت جذابیت بیشتری برای کاربران داشته باشد در نتیجه از امتیاز بالاتری بر روی سئوی سایت خواهد گذاشت. محتوای سایت و به روز رسانی آن از دیگر عوامل مهم در بهینه سازی سئوی سایت بوده که در بررسی مداوم و دوره‌ای سایت در بازه‌های زمانی متفاوت، جایگاه سایت را بهینه می‌کند.

تاثیر سئو در افزایش بازدید و فروش

افزایش فروش یک کسب‌ و‌ کار آنلاین چه به صورت غیرحضوری و آنلاین یا به روش‌های دیگر مطرح شده در یک سایت فروشگاهی، یکی از مهمترین اثرات سئو وب سایت خواهد بود. سئو با افزایش بازدید کنندگان سایت و هدایت ترافیک به سایت‌ها یکی از دلایل این افزایش فروش خواهد بود. در نتیجه اغلب صاحبان وب سایت ها که در بازار رقابتی مایل به پیشرو بودن هستند از این ویژگی مهم استقبال می‌کنند و همواره برای بهبود جایگاه وب سایت و سئوی سایت هزینه می‌کنند و برنامه‌ای بلند مدت دارند.

مفاهیم مهم در سئو

سئوی داخلی(On Page)

اقداماتی است که از درون وب سایت بر روی محتوا، کلمات کلیدی، سرعت و پایداری هاست انجام می‌شود را سئوی on-page یا داخلی می‌نامند. بهینه سازی تصاویر و محتوا درون سایت، ساختار چینش صفحات و لینکسازی بین آنها و چندین فاکتور مهم دیگر از جمله مواردی هستند که جزو سئو داخلی سایت محسوب می شوند.

سئوی خارجی(Off Page)

یکی از اصطلاحات کاربردی دیگر سئو خارجی است که از جمله اقدامات آن می توان به لینک دهی از سایت‌های دیگر به وب سایت ، تبلیغ در شبکه ‌های اجتماعی، درج بنرهای تبلیغاتی سایت در وب سایت های دیگر و… اشاره کرد. همچنین انتشار رپورتاژ و مقاله با موضوعات مرتبط در سایت‌های پربازدید یا همان بک لینک نیز بخشی از این سئوی Off-page محسوب می‌شود.

کلمه کلیدی

عبارت‌ها و کلماتی که کاربران برای جستجوی یک وب سایت و محتوای دلخواه خود در سرچ از آنها استفاده می‌کنند را Keyword یا همان کلمه کلیدی می‌نامند. یکی از اصطلاحات کاربردی متخصصن سئو انتخاب کلمات کلیدی مناسب با میزان جستجوی کاربران و محتوای موجود در وب سایت است. انتخاب کلمه کلیدی مرتبط با محتوای سایت و جستجوی کاربران می‌تواند در بهینه سازی جایگاه سایت و سئوی آن تاثیر مناسبی داشته باشد و همین امر باعث پیشی گرفتن سایت شما به نسبت رقبا شود.

منظور از به دست آوردن بهترین رتبه در نتایج جستجو با seo چیست ؟

شاید در ابتدا فکر کسب رتبه اول در جستجوی گوگل ناممکن باشد اما، شما با کمی درایت می‌توانید به این نتیجه دست یابید. کسب رتبه اول و یا صفحه اول در جستجوی گوگل، زمانی ممکن خواهد شد که شما سایت خود را به طور مداوم، بهینه‌سازی نمایید. این بهینه‌سازی‌ها به نحوی می‌تواند به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک کند و سایت شما را در بهترین و بالاترین رده‌های جستجوی گوگل، نگه دارد. شاید انجام چنین کاری هزینه بالایی برای شما داشته باشد، چون رقابت میان سایت‌های مختلف و مشابه بسیار است و شما باید این کار را به طور مداوم، پیگیری کنید. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کنید، انتخاب کلمه کلیدی است که می‌تواند به شما در کنار زدن رقبا، بسیار کمک کند. بنابراین در انتخاب کلمه کلیدی بسیار دقت نمایید و این مورد می‌تواند به عنوان یکی از اهداف سئو و بهینه سازی در نظر گرفته شود. این شگرد می‌تواند به بازگشت هزینه‌ها کمک کند.