وقتی دامنه ای را برای سئو انتخاب می کنید، این نام شما در وب خواهد بود.
شبیه انتخاب نام یک شرکت است، پس باید با فکر و تأمل فراوان انجام شود.
نه تنها می خواهید مطمئن شوید که نام دامنه شما با کسب و کار شما مطابقت دارد، بلکه می خواهید مطمئن شوید که با اهداف SEO شما همخوانی دارد.
همچنین باید مطمئن شوید که یافتن آن آسان است و از طریق بازاریابی اینترنتی تبلیغ آن آسان است.
شما نمی خواهید به دایرکتوری برسید که در آن فهرست دارای محدودیت های کاراکتر در نام دامنه است (باور کنید، من این اتفاق را دیده ام).

بررسی های دیگری نیز وجود دارد:

آیا می خواهید این دامنه کلمات کلیدی گسترده، خاص یا ممتاز را هدف قرار دهد؟
آیا قصد دارید از این دامنه برای یک پروژه سئوی محلی استفاده کنید؟
آیا قصد دارید از این دامنه برای یک پروژه تجاری استفاده کنید؟
یا شاید از دامنه برای وبلاگ استفاده می کنید؟

شاید از دامنه برای ارزیابی اینکه آیا می خواهید میکروسایت بسازید یا نه استفاده می کنید و می خواهید دامنه را به گونه ای تنظیم کنید که نشان دهنده ریز سایت هایی باشد که می خواهید بسازید.

در هر صورت، مهم است که دامنه خود را به گونه ای ایجاد کنید که مردم مستقیماً آن را با کسب و کار شما مرتبط کنند. اینجاست که فکر و ملاحظه به میان می آید

تایپ کردن آن را آسان کنید:

نام دامنه شما باید به راحتی قابل تایپ و خواندن در قالب چاپی باشد.
سراغ دامنه فنی فوق العاده طولانی مانند: daddysfuitetechnicalshopinasp.com  نروید. این دامنه به هیچ کس کمک نمی کند، و به سادگی همه چیز را برای کاربران شما بسیار گیج کننده می کند.

نام دامنه خود را کوتاه انتخاب کنید.

نام دامنه شما باید کوتاه باشد و به راحتی به انواع رسانه ها مانند چاپ، تی شرت، لیوان، لوازم التحریر، ایمیل و غیره منتقل شود.

از اعداد و خط تیره در انتخاب نام دامنه خودداری کنید:

اعداد و خط فاصله معمولاً با دامنه های اسپم مرتبط هستند. به حدی که در تجزیه و تحلیل دامنه Moz Pro از اعداد به عنوان معیار دامنه هرزنامه نام می برند.

دامنه‌های هرزنامه نمی‌خواهند با دامنه‌های سایت اصلی شرکت خود مرتبط شوند، بنابراین هر کاری که می‌توانند برای متمایز کردن خود از جمله اضافه کردن اعداد و خط فاصله انجام می‌دهند.

همچنین، خط تیره یک تکنیک قدیمی سئو از روزهای گذشته برای جدا کردن کلمات کلیدی در دامنه است.

در حالی که آنها 5 تا 10 سال پیش معتبر بودند، دیگر استفاده از خط فاصله در دامنه مناسب نیست.

مگر اینکه سایتی با کیفیت پایین ایجاد می کنید که احتمال مرتبط شدن با هرزنامه را دارد، این کار را انجام ندهید.

چیزی را بیش از حد برای کاربران خود پیچیده نکنید!

برای خاطره ماندن، نام دامنه خود را ایجاد کنید:

نام دامنه شما باید به یاد ماندنی باشد. نحوه صدا، ظاهر و احساس آن هنگام تایپ، همه از ویژگی های دامنه های به یاد ماندنی هستند. اینجاست که بازاریابی آنلاین واقعی و سئو وارد می شود.

مواظب دامنه هایی که از قبل خریداری شده اند باشید:

هنگامی که دامنه ای را خریداری می کنید، نمی دانید که آیا دامنه شما قبلاً بخشی از تاکتیک های سئوی سیاه یا سایر تاکتیک های سئوی هرزنامه ای بوده است یا به عنوان بخشی از یک شبکه وبلاگ خصوصی استفاده شده است یا خیر. با استفاده از  برنامه هایی مانند Majestic، Ahrefs و SEMrush می تواند این موضوع را بررسی کنید.

سن دامنه:

جان مولر بیان کرده است که سن دامنه نقشی ندارد.
در رتبه بندی موتورهای جستجو در پاسخ به سوال توییتری در
آیا سن دامنه نقشی دارد یا خیر، که او با قاطعانه پاسخ داد
“نه”

در حالی که آنها اعلام می کنند که این کار را نمی کند، این نشان می دهد که گوگل به نوعی از آن استفاده می کند، حداقل به دلایل حداقلی.

اگر در مورد سن هر دامنه ای کنجکاو هستید، در اینجا یک روش خوب و ارزان برای بررسی آن وجود دارد. همچنین اگر احساس ماجراجویی دارید، می‌توانید از چک‌کننده WHOIS  توتو وب استفاده کنید.

چگونه بفهمیم که دامنه بد داریم؟

زمانی که دامنه خود را خریداری می کنید و بررسی های لازم را انجام می دهید، ممکن است ندانید که دامنه بدی دارید.

برخی از عواملی که می توانید متوجه شوید که دامنه بدی را تشکیل می دهد چیست؟

یک دامنه بد دارای لینک های زیادی است که به آن اشاره می کنند، و شما این را نمی خواهید. اگر دامنه ای با سابقه دارید، آن لینک ها را بررسی کنید.

همه آنها ممکن است پیوندهای اسپم باشند. یا ممکن است پیوندهای خوبی باشند.

هیچ راهی برای تشخیص وجود ندارد تا زمانی که وارد لینک پیوند نشده و این بک لینک بررسی نشود.

یک دامنه بد در نمایه Google هیچ صفحه ای ایندکس شده را نخواهد داشت وقتی که شما بررسی های لازم را با این سایت انجام دهید: search operator

این امر مخصوصاً زمانی صادق است که سابقه ای در پشت دامنه وجود داشته باشد و پیوندهایی وجود داشته باشد.

اگر SEMrush سابقه ترافیک جستجوی ارگانیک را قبلاً نشان دهد و اکنون هیچ کدام را نداشته باشد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

علاوه بر موارد فوق، اگر در فهرست گوگل نیز نتیجه ای پیدا نکردید، ممکن است دامنه مشکل داشته باشد و شما را نسب به خرید آن باز دارد.

به همین دلیل بسیار مهم است که در هر دامنه ای که خریداری می کنید، دقت لازم را به این روش انجام دهید.

طول ثبت دامنه:

Google’s patent در مورد طول ثبت دامنه موارد زیر را بیان می کند:

دامنه‌های با ارزش (مشروع) اغلب برای چندین سال ثبت می‌شوند، در حالی که دامنه‌های غیرقانونی به ندرت برای بیش از یک سال استفاده می‌شوند. بنابراین، داده‌هایی که یک دامنه در آینده منقضی می‌شود، می‌تواند به عنوان عاملی برای پیش‌بینی مشروعیت یک دامنه استفاده شود.»