آموزش و نحوه disavow کردن بک لینک ها در گوگل سرچ کنسول

به طور کلی، بیشتر اوقات، شما احتمالاً روی جذب بک لینک برای رشد سایت خود متمرکز شده اید. اما در عین حال، داشتن بک لینک های بی کیفیت می تواند در برخی مواقع تاثیر منفی بر رتبه سایت شما داشته باشد.

وقتی بک لینک ها را رد می کنید، در اصل از گوگل می خواهید که آن لینک ها را به سایت شما نادیده بگیرد و آنها را در الگوریتم های رتبه بندی خود قرار ندهد.

با خلاص شدن از شر لینک های هرزنامه می توانید از سنگین کردن سایت خود یا جریمه دستی گوگل جلوگیری کنید.

در این پست، نحوه disavow بک لینک ها با استفاده از کنسول جستجوی گوگل را یاد خواهیم گرفت.

چرا باید بک لینک ها را غیر فعال کنید؟

اما اگر این پست را پیدا کردید زیرا مطمئن نیستید که آیا حتی باید به رد کردن پیوندها اهمیت دهید یا نه، در اینجا خلاصه ای سریع از اینکه چه زمانی ممکن است بخواهید این کار را انجام دهید وجود دارد.

بک لینک های خوب سایت شما را در موتورهای جستجو به سمت بالا حرکت می دهند، اما بک لینک های بد (هرزنامه، از منابع بد و غیره) می توانند تاثیر منفی بر سایت شما داشته باشند، چه از طریق الگوریتم و چه از طریق اقدامات دستی.

حال، گوگل در درک این موضوع بسیار بهتر شده است که اکثر سایت‌ها به طور طبیعی لینک‌های هرزنامه را از اسکرپینگ یا همان پست های اتوماتیک دریافت می‌کنند و این لزوما چیز بدی نیست.

اگر سایت خود را با یک ابزار سئو تجزیه و تحلیل کنید، احتمالاً تعداد زیادی از این پیوندها را نیز خواهید دید، اما این لزوماً موقعیتی نیست که شما نیاز به انجام کاری داشته باشید.

با توجه به آنچه گفته شد، چند سناریو وجود دارد که در آنها ممکن است بخواهید پیوندها را رد کنید:

  1. افت ترافیک سایت و رتبه : اگر سایت شما به تازگی افت ترافیک زیادی را تجربه کرده است و نمایه لینک شما کمی غیرممکن است، ممکن است بخواهید آن لینک ها را رد کنید تا ببینید آیا می تواند ترافیک شما را بازگرداند یا خیر.
  2. هیچ گونه مسئله ای نیست: شاید سایت شما خوب کار می کند اما همچنان نگران هستید که نمایه بک لینک شما مشکلاتی ایجاد کند. به عنوان مثال، ممکن است از یک سرویس ساخت لینک استفاده کرده باشید که اکنون از استفاده از آن پشیمان هستید زیرا پیوندها بسیار اسپم هستند.
  3. حمله منفی سئو : اگر برخی از رقبای بد شما را با پیوندهای هرزنامه به سایت شما حمله کرده باشد تا رتبه شما را کاهش دهد، این دلیل دیگری برای رد کردن بک لینک ها خواهد بود تا مطمئن شوید که سایت شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

اگر می‌خواهید نظر گوگل را در مورد این موضوع بشنوید،  گوگل توصیه می‌کند در صورتی که هر دوی این شرایط درست هست، این بک لینک‌ها را رد کنید

چگونه پیدا کنیم که کدام بک لینک ها را رد کنیم:

قبل از اینکه بتوانید بک لینک ها را در کنسول جستجوی گوگل رد کنید، ابتدا باید لینک هایی را که می خواهید رد کنید و سپس آنها را در یک فایل متنی جمع آوری کنید.

شما دو گزینه برای رداین گونه بک لینک ها دارید:

  1. شما می توانید یک URL خاص برای رد کردن بک لینک ها از آن صفحه وارد کنید. به عنوان مثال، هدف قرار دادن site.com/spam-post پیوندها را از آن صفحه حذف می کند اما هیچ پیوندی را از site.com/cool-post حذف نمی کند.
  2. می‌توانید کل دامنه‌ها را هدف قرار دهید تا همه بک لینک‌ها را از هر نقطه‌ای در آن سایت رد کنید. به عنوان مثال، هدف قرار دادن site.com هر بک لینکی را که از site.com می آید، از جمله site.com/spam-post و site.com/cool-post که بک لینک را غیر غعال می کند.

بهترین و سریع ترین راه برای یافتن صفحات و دامنه های خاص برای رد کردن، استفاده از یکی از بسیاری از ابزارهای تحقیقاتی سئو همانند:

همه این سرویس ها دارای ابزارهایی هستند که به شما امکان می دهند بک لینک های سایت خود را مشاهده کنید. سپس معمولاً می توانید با “هرزنامه” فیلتر کنید تا فقط بک لینک های منفی را پیدا کنید.

برای چیزهای در مقیاس کوچک، ممکن است به ابزار نیاز نداشته باشید. به عنوان مثال، اگر فقط می خواهید از شر بک لینک های یک دامنه خلاص شوید، به ابزاری نیاز ندارید زیرا گوگل به شما اجازه می دهد یک نام دامنه را حذف کنید.

disavow کردن بک لینک ها در گوگل سرچ کنسول:

1. فایل  backlinks Disavow.txt خود را ایجاد کنید
برای شروع، می‌خواهید تمام بک لینک‌هایی را که می‌خواهید رد کنید در یک فایل txt. جمع‌آوری کنید.

شما هر قانون انکار را در خط خودش قرار می دهید.

برای هدف قرار دادن صفحات جداگانه، URL کامل را در صفحه، از جمله قسمت HTTPS، جایگذاری کنید.

برای هدف قرار دادن کل دامنه ها، از این قالب استفاده کنید: domain:spammysite.com

در اینجا مثالی از اینکه فایل txt. چگونه باید باشد آورده شده است که این کار باعث می‌شود بک لینک‌ها از سه صفحه خاص و دو دامنه حذف شوند:

https://shadylinkseller.com/pbn/spam/ domain:shadyseo.com

https://spamexample.com/stuff/paid-links.html

https://spamexample.com/stuff/comments.html

domain:spammysite.com

 برخی از جزئیات مهم دیگر در مورد فایل txt:

  1. نام فایل باید به txt. ختم شود. شما نمی توانید از فرمت های دیگر استفاده کنید.
    اطمینان حاصل کنید که فایل را در UTF-8 یا 7 بیت ASCII رمزگذاری کنید.
    حداکثر اندازه فایل 100000 خط است که شامل خطوط خالی و نظرات می شود. این بدان معناست که شما می توانید تا 100000 لینک/دامنه را رد کنید. حداکثر اندازه فایل 2 مگابایتی نیز وجود دارد.
    با استفاده از علامت # می توانید نظرات را درج کنید. گوگل این موارد را نادیده می گیرد، اما ممکن است هنگام کار بر روی فایل، آنها را مفید بدانید.
  2.  فایل txt. را از طریق کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید
    هنگامی که فایل پیوند انکار خود را دریافت کردید، اینجا را کلیک کنید تا به ابزار انکار پیوندهای کنسول جستجوی گوگل بروید.

سپس، وب‌سایت خود («مخصوص») را از منوی کشویی انتخاب کنید.

در نهایت، روی دکمه Upload Disavow List کلیک کنید تا فایل بک لینک های Disavow را که در مرحله قبل ایجاد کرده بودید آپلود کنید:

هنگامی که فایل را آپلود کردید، پیوندها باید در رابط ظاهر شوند و کار شما تمام است. اگر قبلاً هر گونه بک لینک را برای این سایت غیرمجاز کرده اید، آپلود این لیست جدید جایگزین لیست موجود می شود.

موارد مهم در مورد Disavow کردن بک لینک ها:

لیست رد کردن فقط برای ویژگی خاصی که شما انتخاب کرده اید اعمال می شود. اگر ویژگی های جداگانه ای برای نسخه های http و https سایت خود دارید، باید لیست Disavow را برای هر دو نسخه آپلود کنید.

یا می توانید یک ویژگی دامنه ایجاد کنید، که به شما امکان می دهد هر دو http و https را در آن یک ویژگی پوشش دهید.

علاوه بر این، لیست رد کردن شما بر نام دامنه اصلی و هر زیر دامنه تأثیر می گذارد. برای مثال، آپلود یک لیست رد کردن در https://yoursite.com برای https://sub.yoursite.com/ نیز اعمال می شود (و بالعکس).

اگر یک ویژگی جداگانه برای ساب دامنه خود دارید، هر پیوند رد شده برای دامنه اصلی نیز اعمال می شود.

اگر یک لیست انکار متفاوت را هم در زیر دامنه و هم در نام دامنه اصلی آپلود کرده باشید، Google آن لیست ها را برای هر دو ویژگی ترکیب می کند.

آیا همه اینها گیج کننده به نظر می رسد؟ نگران نباش! بیشتر مردم نگران این موضوع نخواهند بود زیرا بعید است که شما دارای ویژگی های جداگانه برای یک زیر دامنه باشید.

تنها نکته واقعا مهمی که در اینجا باید فهمید این است که اگر ویژگی های مجزا برای http و https دارید، باید لیست را در هر دو ویژگی آپلود کنید.

3. چند هفته صبر کنید:

ابزار Disavow backlinks فورا کار نمی کند. هنگامی که آپلود شما با موفقیت انجام شد، باید چند هفته صبر کنید تا Google شروع به فاکتورگیری این اطلاعات در رتبه بندی خود کند.

لغو درخواست disavow  کردن بک لینک ها:

اگر احساس می‌کنید که اشتباه کرده‌اید و دیگر نمی‌خواهید برخی همه بک لینک‌هایی را که آپلود کرده‌اید رد کنید، گوگل به شما اجازه می‌دهد تا بک لینک‌های خود را لغو کنید.

برای انجام این کار، صفحه ابزار Disavow Links را باز کنید. سپس، وب سایت خود را از منوی کشویی انتخاب کنید و روی Cancel Disavowals کلیک کنید.

باز هم، چند هفته طول می کشد تا تغییرات شما اعمال شود، بنابراین شما تغییر فوری را متوجه نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *