مردم اغلب هنگام استفاده از اصطلاحات طراح سایت و توسعه دهنده سایت گیج می شوند. اگرچه هر دو شغل مستلزم کار در یک نوع کسب و کار هستند، اما به وضوح متفاوت هستند و به مجموعه مهارت های کاملاً متضادی نیاز دارند.

افرادی هستند که به طور همزمان با طراحی و توسعه وب سر و کار دارند، اما این بدان معنا نیست که این دو شغل یکسان هستند. آنها مشاغل یکسان نیستند. در عوض مکمل هم هستند. وقتی مردم از اصطلاحات طراح وب و توسعه‌دهنده وب به جای یکدیگر استفاده می‌کنند،انگار لانه یک زنبور را بر هم می‌زنند، زیرا این کار کاملاً اشتباه است.

درک این نکته مهم است که می توان از یک تیم کامل برای طراحی و راه اندازی یک وب سایت پیچیده و تعاملی استفاده کرد. تیم توسعه دهنده وب می تواند از یک یا دو نفر الی   بیشتر باشد.

متخصصان درگیر در این فرآیند شامل طراحان وب، توسعه دهندگان وب، کپی رایترها، متخصصان سئو و دیگران هستند، یا می توانید توسعه دهندگان اختصاصی را برای پروژه های خود استخدام کنید. برندسازی و استراتژی برند نیز بخشی از این فرآیند هستند. بنابراین، به راحتی می توان فهمید که چگونه هنگام تجزیه و تحلیل کاری که یک طراح وب متفاوت از یک توسعه دهنده وب انجام می دهد، سردرگمی ظاهر می شود و بالعکس.

چگونه می توان یک طراح سایت را تعریف کرد؟

طراحی وب به هر چیزی که نیاز به چشم زیبایی و استعداد هنری دارد مربوط می شود. طراحان وب کسانی هستند که با ظاهر یک وب سایت سر و کار دارند و در عین حال اطمینان می دهند که تعامل با سایت آسان است.

کار یک طراح وب برای اطمینان از اینکه بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در یک وب سایت صرف می کنند بسیار مهم است. آنها آخرین روند طراحی وب را تجزیه و تحلیل می کنند، به اصول و هنجارهای طراحی احترام می گذارند، انتظارات کاربران را هنگام بازدید از وب سایت دنبال می کنند و موارد دیگر.

طراحان سایت، طرح‌ ها و تصاویری را ایجاد می‌کنند که برای بازدیدکنندگان جذاب است و در عین حال احساس آن‌ها هنگام مرور یک سایت را نیز در نظر می‌گیرند.

طراحان سایت همچنین بر روی گنجاندن عناصر نام تجاری در یک وب سایت تمرکز می کنند، بدون اینکه آنها را در مقایسه با بقیه طراحی ها خیلی ناگهانی یا نامتجانس نشان دهند. از آنجایی که طراحی وب مسئولیت های زیادی را پوشش می دهد، طراحان وب می توانند در جنبه های خاصی از سایت که در بخش پایین به توضیح آن می پردازیم تخصص داشته باشند:

طراحی UX:

طراحان تجربه کاربری مطمئن می شوند که وب سایت شما بازدیدکنندگان را درگیر نگه می دارد. آنها قبل از اجرای کارها، داده ها را به دقت تجزیه و تحلیل می کنند. علاوه بر این، طراحان UX تست‌های پیچیده‌ای را اجرا می‌کنند و در صورت نیاز، وب‌سایت‌ها را بازسازی می‌کنند تا تجربه کاربر را بهینه نگه دارند.

طراحی UI:

طراحان رابط کاربری (طراحی UI) کسانی هستند که نحوه تعامل کاربران با عناصر موجود در وب سایت را کنترل می کنند. رابط کاربری هر چیزی است که یک بازدیدکننده هنگام دسترسی به یک وب سایت می بیند، و باید به خوبی ساخته شود تا با گردش کار مورد انتظار کاربر مطابقت داشته باشد.

طراحان دیداری (Visual ):

وظایف یک طراح UX و یک طراح UI را می توان در یک شغل ادغام کرد و یک نمایه جداگانه ایجاد کرد که آن را طراح دیداری (Visual designers)می نامند. طراحی دیداری به ایجاد رابط هایی اشاره دارد که هم از نظر بصری دلپذیر و هم برای استفاده راحت باشند. آنها همچنین باید به صدای یک برند احترام بگذارند. مهارت های طراحی بصری هم شامل خلاقیت و هم برنامه نویسی می شود.

توسعه دهنده وب چه کسی است؟

تعریف توسعه دهنده وب کاملاً شبیه به یک طراح وب است. توسعه دهندگان وب نقش مهمی در ایجاد وب سایت دارند، زیرا آنها مرحله پیاده سازی فرآیند را انجام می دهند.

پس از پی بردن به ساختار و اهداف یک وب سایت، توسعه دهندگان وب می توانند وارد عمل شوند تا آنها را به واقعیت تبدیل کنند. درک مقایسه طراح سایت و توسعه دهنده سایت به این تمایز بستگی دارد. توسعه دهندگان وب همچنین می توانند در زمینه های مختلف تخصص داشته باشند و به 3 دسته تقسیم می شوند.

1-توسعه دهندگان Back-end:

Back-end به چیزی اشاره دارد که کاربران هنگام بازدید از یک وب سایت نمی توانند آن را  ببینند. این به ساختار اصلی وب سایت مربوط می شود . فرآیندهایی که باعث عملکرد آن می شوند. توسعه دهندگان Back-end مهارت های برنامه نویسی قوی دارند. آنها معمولا به زبان های برنامه نویسی مانند PHP، SQL، C#،پایتون،Asp و جاوا تسلط دارند.

کار آنها ربطی به زیبایی ظاهری وب سایت ندارد. تلاش‌های کدنویسی آن‌ها به ساختن سرورهای وب و پایگاه‌های داده به جای آنچه که مرورگر پس از درخواست نمایش می‌دهد، مربوط می‌شود. توسعه دهندگان Back-end متفکرانی منطقی با دانش فنی سنگین هستند که فعالیت آن ها منجر به ایجاد وب سایت های داینامیک می شود.

2-توسعه دهندگان Front-end:

توسعه فرانت‌اند به عنوان توسعه سمت مشتری نیز شناخته می‌شود و شامل برنامه‌نویسی تمام عناصر و تصاویر عمومی به عنوان بخشی از طراحی سایت است. توسعه دهندگان فرانت اند اغلب مجبورند با طراحان وب همکاری کنند. توسعه دهندگان فرانت اند نیز باید مهارت های برنامه نویسی قوی داشته باشند، اما بیشتر روی HTML، CSS و جاوا اسکریپت متمرکز هستند. آنها فقط با عناصری کار می کنند که برای کاربران قابل مشاهده است.

3-توسعه دهندگان فول استک (Full-stack):

توسعه دهندگان فول استک  هم بر روی لایه های فرانت‌اند وهم بر روی لایه های بک اند همزمان کار می کند، از این رو به آن به فول استک می گویند. آنها می توانند از انواع زبان های برنامه نویسی استفاده کنند و علاوه بر فنی بودن، خلاق نیز هستند و به خوبی می توانند  صفر تا صد راه اندازی یک سایت رو به تنهایی پیش ببرند.

برای کمک به مقایسه طراح سایت در مقابل توسعه دهنده سایت، باید به این جنبه ها توجه کنید:

تفاوت بین توسعه front-end و توسعه back-end چیست؟

اکنون که می دانید انواع مختلف توسعه دهندگان وب چه کاری انجام می دهند، می توان توسعه Front-End و Back-End را بیشتر مورد مطالعه قرار داد. Front-end به تمام عناصری اطلاق می شود که بازدیدکنندگان یک وب سایت هنگام دسترسی به آن می بینند. حرفه ای های Front-end با عناصر گرافیکی و ظاهر کار می کنند تا رابط کاربری را برای استفاده لذت بخش کنند.

برعکس، توسعه Back-end بر نحوه عملکرد وب سایت تمرکز می کند. به طور خاص، به فرآیندهای درونی می پردازد که هنگام کلیک روی یک عنصر یا درخواستی انجام می شود. توسعه دهندگان Back-end از مهارت های برنامه نویسی پیشرفته برای انجام کارهایی مانند پیوند دادن کاربران به پایگاه های داده استفاده می کنند، اما آنها هیچ ارتباطی با رابط کاربری ندارند.

مثالی درباره تفاوت بک اند کار و فرانت اند کار:

این یک مثال غیر معمول برای مقایسه بین طراحان وب(فرانت اند) و توسعه دهندگان وب(بک اند) است، اما ممکن است به شما کمک کند تا تفاوت را سریعتر دریافت کنید. برخی افراد چپ مغز و برخی دیگر راست مغز هستند. این بدان معناست که بخشی از جمعیت جهان بیشتر از سمت چپ یا راست مغز خود استفاده می کنند. افرادی که خلاق هستند و به هر موضوع هنری  گرایش دارند از سمت راست مغز خود استفاده می کنند. افرادی که همیشه از نظر فنی فکر می کنند و در هر کاری از منطق استفاده می کنند از سمت چپ مغز خود استفاده می کنند.

طراحان وب دارای مغز راست هستند. آنها تمایل دارند به شهود و احساس هنری تکیه کنند . آنها به راحتی ایده های خلاقانه می آورند و از تخیل خود بسیار استفاده می کنند. افراد راست مغر، به ندرت خطی فکر می کنند. در عوض، آنها راه حل های گرافیکی  وبصری را خیلی سریع ارائه می کنند. چشمان آنها برای درک زیبایی، آموزش دیده است.

از طرف دیگر (افراد نیم کره چپ مغز)، توسعه دهندگان وب کهمنطقی تر فکر می کنند. علاوه بر این، ایده های آنها عمدتاً خطی است و هنگام کار از اصول سختگیرانه پیروی می کنند. آنها می توانند برای مشکلات فنی راه حل پیدا کنند. توسعه دهندگان وب نسبت به طراحان وب خلاقیت کمتری دارند، اما همچنان به تخیل قوی برای کشف مسائل می پردازند.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *