روابط عمومی آنلاین  یا روابط عمومی الکترونیکی، تاثیر شبکه اینترنت  را تقویت می کندبه یاد داشته باشید که اصطلاح  Internet مخفف کلمه “Interconnected networls” ( شبکه های به هم متصل) است. اشاره بع نشان تجاری یا سایت شما  در دیگر سایت ها در شکل دهی عقاید و هدایت بازدیدکننده گان به سایت شما اهمیت دارد . به علاوه همانطور که در قسمت  بهینه سازی موتور جستجو دیدم ، هر چقدر کیفیت لینک های بازگشتی از دیگر سایت ها با سایت شما  بیشتر باشد رتبه سایت شما در فهرست بندی  طبیعی یا بنیادی موتور های جستجو بالاتر است.

 

چهار تقاوت عمده بین روابط عمومی سنتی و روابط عمومی آنلاین شامل موارد زیر است:

1- مخاطب، متصل به سازمان است. قبلا ، این اتصال وجود نداشت ( کارکنان روابط عمومی اخباری  را منتشر  می کردند که در سطح کانال های خبری توزیع می شد، رسانه جمع آوری و سپس در خروجی آن ها  قرار می گرفت).

2-مخاطبان با یک دیگر در ارتباط هستند. از طریق انتشار وب سایت شخصی یا از طریق  ایمیل مخاطبان ، اطلاعات می تواند به سرعت از فردی دیگر یا از گروهی دیگر انتقال پیدا کند.

3-مخاطب به دیگر اطلاعات دسترسی دارد.اغلب در گذشته ، انتقال دهنده  اطلاعات قادر بود  بیانیه صادر کند که برای متوسط مخاطبان  مواجعه با آن سخت بود ( اینترنت مقایسه سریع بیانیه ها  را  تسهیل کرده است.

4-مخاطبان اطلاعات را جذب می کنند. این مورد شبیه مورد قبلی است.قبلا کانال های محدودی  بر حسب تلویزیون و خبرگذاری وجود داشت. امروزه منابع و کانال های اطلاعاتی بسیاری وجود دارد (این قضیه ،دیده شدن پیام را مشکل می سازد)

فعالیت های بسیاری وجود دارد که باید در ابتدا به عنوان  بخشی از روابط عمومی مدیریت شوند که در بخش زیر به آن می پردازیم:

1-فعالیت های بازاریابی جست و جو (Seo):

این قسمت را در مقالات گذشته پوشش داده ایم .همانطور که مشخص است بسیاری از  تکنیک های دیگر از جمله ایجاد لینک های بازگشتی (بک لینک) به این امر کمک می کنند.

2-فعالیت های مربوط به جذابیت نشان تجاری:

جذابین به طور کل  درباره ایجاد تعامل یا  گفت و گو با مخاطبان آنلاین برای کمک به درک  نیازهای مخاطب و احتمالا تاثیر گذاری بر آن هاست. این فعالیت ممکن است در سایت شخصی شما یا سایت های شخص ثالث از طریق جوامع  و وبلاگ های تجاری  انجام پذیرد که در زیر بیشتر درباره آن بحث می کنیم.

3-فعالیت به چالش کشیدن رقیب:

در اینجا از رسانه های اجتماعی  و آنلاین جهت به چالش کشیدن  کمپین یا پیام  وسپس پخش کردن  پیام از طریق  بازاریابی ویروسی  استفاده می کنیم.به طور طبیعی آدرس های وب باید  برای تمام فعالیت های روابط عمومی آفلاین جهت  تکمیل هدف کمپین در هدایت ترافیک به داخل سایت بازگو شود. این فعالیت شامل ارتباط آنلاین با رسانه ( خبرنگاران) می شود که بیش از پیش از اینترنت به عنوان  یک خط ارتباطی  برای دستیابی به اخبار خبرگذاری ها  از طریق هشدار های  ایمیل و خوراک RSS استفاده می کنند. گزینه های شامل ایحاد  یک ناجیه نشر خبر در وب سایت ، از ریق ایجاد هشدارهای ایمیل  درباره اخباری که خبرنگاران و دیگر سایت های شخص ثالث  می توانند ثبت کنند و ارسال داستان های خبری یا تازه های خبری  به خوراک های خبری آنلاین ، می شود.

 

4-روابط عمومی بحرانی و تدافعی:

روابط عمومی  تدافعی شامل  بسیاری از فعالیت هایی است که در بالا شرح داده شد. پیگیری سلامت یک نشان تجاری به صورت آنلاین  از طریق ابزارهای  مدیریت اعتبار و سپس  پاسخ متقابل لازم است. روابط عمومی  بحرانی شامل  یک رویکرد فعال  جهت مدیریت پیشامد  منفی احتمالی می شود ، مانند سخف افزار که دارای یک نقص اصلی است یا یک شرکت پتروشیمی  که دارای یک پیشامد اصلی است.