قابلیت استفاده از وب سایت ها

امروزه همه کسب و کارها و سازمان ها صاحب یک وب سایت هستند. سوال دیگر این نیست که آیا شما یک وب سایت دارید یا نه. این در مورد مزیت رقابتی وب سایت شما است و چه چیزی آن را از 1.6 میلیارد وب سایت دیگر متمایز می کند. پیشرفت‌های فناوری به سرعت ظاهر می‌شوند و شرکت‌ها مجبورند بدون توجه به آنچه که لازم باشد، با آنها همراهی کنند. در غیر این صورت، خطر نادیده گرفتن آنها وجود دارد.

برای متمایز شدن از  وب سایت هایی که در اینترنت قرار دارند، باید روی قابلیت استفاده از وب تمرکز کنید. یک تجربه خوب با یک وب سایت باعث می شود بازدیدکننده مدام برگردد، و این تنها با برآورده کردن انتظارات مردم و رعایت مجموعه ای از اصول کاربردپذیری وب می تواند اتفاق بیفتد.در  ادامه از قابلیت استفاده از وب خواهیم گفت و چرا اهمیت دارد و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید.

چرا قابلیت استفاده از وب بسیار مهم است؟

کاربران زمانی احساس اهمیت می کنند که وب سایتی که بازدید می کنند بر روی نیازهای آنها متمرکز باشد و انتظارات آنها را برآورده کند. برای دستیابی به آن، همه صاحبان کسب و کار باید آنچه را که مخاطبان هدفشان می‌خواهند تجزیه و تحلیل کنند و سطح قابلیت استفاده وب را با نیازها و خواسته‌های خود تطبیق دهند. مشتریان برای تعامل با وب سایت و ایجاد سود برای شما باید به تجربه کاربری ارزش قائل شوند.

قابلیت استفاده از وب تنها عنصری است که بین یک وب سایت مؤثر و وب سایتی که بدون فکر دوم نادیده گرفته می شود تفاوت ایجاد می کند. همه بازدیدکنندگان برای ادامه تعامل با یک وب سایت باید تجربه لذت بخشی را در وب سایت داشته باشند و طراحی وب خوب کلید دستیابی به این امر است. هر جزئیات کوچکی که در یک وب سایت وجود دارد، از جمله دکمه ها یا فرم ها، می تواند بر احساس بازدیدکنندگان هنگام دسترسی به یک سایت تأثیر بگذارد. بدون جمع آوری بینش قابل توجه در ذهن بازدیدکنندگان بالقوه خود، نمی توانید به سطح قابلیت استفاده از وب سایت برسید که نتایج مثبتی در دراز مدت ایجاد کند.

1-از آزمایش غافل نشوید:

قابلیت استفاده از وب به این معنی است که سایت خود را اغلب آزمایش کنید و متوجه شوید که چه چیزی می تواند بهبود یابد. زمانی که شما صاحب وب سایتی هستید که می خواهید آن را به بالاترین سطح برسانید، تنها یک بار با طراحی وب سروکار داشته باشید. برخی از گرایش‌های جدید در طراحی وب تقریبا هر ماه ظاهر می‌شوند، و شما نمی‌توانید همه آن‌ها را دنبال کنید، اما باید تجربه کاربر را جذاب و تعاملی نگه دارید. این اتفاق نمی افتد مگر اینکه وب سایت را به طور منظم آزمایش کنید و اشتباهاتی را پیدا کنید که می توان آنها را اصلاح کرد یا جنبه هایی را که می توان ارتقا داد. شما باید آن ها را  بهبود ببخشید و ممکن است منجر به ایجاد تغییراتی شود که به قابلیت استفاده لطمه می زند، نه افزایش آن.

مردم قادر به حفظ تمام اطلاعاتی که می بینند نیستند. حافظه کوتاه مدت فقط می تواند حدود پنج مورد از نه چیزی را که شخص در یک زمان می بیند، حفظ کند. این یک محدودیت بیولوژیکی مغز است که توسط علم ثابت شده است. با در نظر گرفتن این موضوع، زمانی که با قابلیت استفاده از وب سروکار دارید، باید اطلاعات را هر بار به 5 تا 9 قسمت تقسیم کنید. این اصل ساده می تواند به شما کمک کند بدون تلاش زیاد، یک طرحی وب سایت خوب و تمیز ایجاد کنید. این در بسیاری از صنایع غیر از طراحی استفاده می شود، بنابراین می توانید با خیال راحت به آن اعتماد کنید.

2-قانون 2 ثانیه:

اصل ساده دیگری که باید نحوه طراحی وب سایت خود را تعیین کند، این است که کاربران حاضر نیستند بیش از 2 ثانیه منتظر بارگذاری وب سایت بمانند. اگر بارگذاری وب‌سایت شما برای همیشه طول می‌کشد، تعجب نکنید که چرا بازدیدکنندگان کافی ندارید یا چرا نرخ پرش (افرادی که از یک وب‌سایت بدون تعامل با آن خارج می‌شوند) از سقف عبور می‌کند. قابلیت استفاده از وب به سرعت بارگیری سایت نیز بستگی دارد، بنابراین تمام تلاش خود را برای بهبود این جنبه انجام دهید.

3-در دسترس بودن سایت:

یکی از اساسی ترین اصول طراحی خوب این است که تا حد امکان شامل تعداد بیشتری از کاربران باشد، با در نظر گرفتن اینکه همه افراد شبیه هم نیستند. برخی از کاربران شما ممکن است دارای ناتوانی یا شرایطی مانند کوررنگی باشند، و با توجه به این واقعیت، باید در انتخاب طرح‌های رنگی و وزن فونت دقت کرد. حتی برای افراد توانا، وب‌سایتی که دارای فونت‌های ضعیف  است می‌تواند یک خاموشی فوری باشد.

4-وضوح نمایش در طراحی سایت:

هسته اصلی قابلیت استفاده از وب ایجاد سایت های واضح است. با شلوغ کردن یک وب سایت و پر کردن آن با انواع عناصری که برای یک کاربر بی ربط هستند، فقط اوضاع را بدتر می کنید. به جای اینکه بازدیدکنندگان سایت خود را با اضافه کردن موارد حواس پرتی در سایت گیج کنید، سعی کنید همه چیز را واضح نگه دارید و کاربران را به سمت شرکت در فعالیت های خاص در آن راهنمایی کنید. شفافیت تنها راه برای طراحی صحیح یک وب سایت و ارائه دستورالعمل های مورد نیاز در هنگام پیمایش به افراد است. بدون توجه به قوانین دیگری که برای احترام گذاشتن انتخاب می کنید، به این اصل پایبند باشید.

5-یادگیری پذیری:

مردم وقتی با وب سایتی که به طور سنتی ساخته می شود تعامل برقرار می کنند خوشحال می شوند. از آنجایی که همه کاربران از تجربیات گذشته خود درس می گیرند، انتظارات خاصی را در ذهن خود ایجاد می کنند. سعی کنید تا حد امکان وب سایت خود را بصری نگه دارید. قابلیت استفاده از وب زمانی بهبود می یابد که وب سایت به هیچ دستورالعملی نیاز نداشته باشد یا تشخیص آن آسان باشد. یادگیری پذیری به ایجاد شهودی طراحی با استفاده از عناصری اشاره دارد که افراد از قبل با آن آشنا هستند.

6-اعتبار:

هیچ کس در وب سایتی که باعث اعتماد نمی شود باقی نمی ماند. همه وب سایت ها قابل اعتماد به نظر نمی رسند و این به قابلیت استفاده از وب نیز مربوط می شود. اگر کاربر در حین پیمایش در سایت شما با خطاها و هشدارهای زیادی مواجه شود، بعید است که به سایت شما اعتماد کند. برای ایجاد اعتبار، مطمئن شوید که وب سایت شما به صورت حرفه ای ساخته شده است، محتوا به خوبی نوشته شده و بدون اشتباه است و هیچ خطایی یا لینک شکسته ای در اطراف سایت قرار نگرفته است.

7-هدف:

هر صفحه ای که بخشی از وب سایت شماست از همان ابتدا باید هدفی داشته باشد. از آنجایی که همه طراحان وب از نظر فضا محدود هستند، در وهله اول باید مشخص کنید که هدف سایت چیست. این به کاربران جهت گیری می دهد و شما می توانید مخاطب هدف را بسیار آسان تر ایجاد کنید. همه عناصر موجود در سایت شما باید به قابلیت استفاده کامل وب کمک کنند، که توسط اهداف روشن هدایت می شود.

8-تماس با ما:

همانطور که گفته شد، دادن جهت به بازدیدکنندگان خود یک الزام مطلق در طراحی قابلیت استفاده وب است. برای آن از Call-To-Action ( تماس با ما ) استفاده کنید. CTA ها دکمه هایی هستند که حاوی افعال عملی هستند که بازدیدکنندگان وب سایت را به انجام کاری دعوت می کنند. به عنوان مثال، وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک شامل CTAهایی مانند «اکنون بخر» یا «تماس با ما» هستند. همین کار را در وب سایت خود انجام دهید اما سعی کنید استفاده از آنها را تعدیل کنید. CTA های بسیار زیاد می توانند سایت شما را هرزنامه جلوه دهند، در حالی که کمتر یا بدون CTA منجر به استفاده ضعیف می شود.

9-تبدیل ها:

از تبدیل ها اولویت داشته باشید. همه وب سایت ها باید بازدیدکنندگان را در کوتاه ترین زمان ممکن به مشتری تبدیل کنند. اگر نمی دانید از کجا با وب سایت خود شروع کنید، روی افزایش تعداد تبدیل هایی که وب سایت شما در پایان ماه ایجاد می کند تمرکز کنید. این می تواند یک تغییر ساده رنگ در برخی از عناصر یا موارد دیگر باشد که کار را انجام می دهد.

 نتیجه گیری:

هنگامی که یک وب‌سایت را کنار هم می‌چینید، باید به کوچک‌ترین جزئیات توجه داشته باشید، که همگی به افزایش سطح استفاده از وب کمک می‌کنند. هر چه کاربر احساس بهتری در یک وب سایت داشته باشد، شانس بیشتری برای تبدیل او به یک بازدیدکننده معمولی دارد. با پیروی از 9 اصل ذکر شده در بالا، نمی توانید شکست بخورید. فقط بفهمید که بهترین ترکیب برای موقعیت شما چیست و آن را عملی کنید. شما متوجه تفاوت بزرگی خواهید شد، حتی اگر فقط برخی از این اصول را اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *