امروزه طراحی های کارآمد وبسایت ،اطلاعات مورد نیاز خود را از دو روش کلیدی به دست می آورند که توسط طراحان حرفه ای وبسایت استفاده می شود.

قابلیت استفاده مفهومی است که در مورد طراحی مجموعه محصولاتی به کار گرفته می شود که میزان سهولت استفاده از آن ها را بیان می کند .استاندارد Britsh ” فرآیند های طراحی انسان محور جهت سیستم های تعاملی “، مفهوم قابلیت استفاده را به این شرح تعریف می کند:

“گستره ای که در آن محصولی می تواند به طور کارآمد توسط کاربران خاص و برای دست یابی به اهداف خاص استفاده شود و رضایت مندی از آن در چهار چوب تعیین شده برای آن ، حاصل آید “.

می توان دریافت که چگونه این مفهوم می تواند به راحتی در مورد طراحی وبسایت استفاده شود . بازدید کنندگان از وب ، غالبا اهداف خود را به صورت یافتن اطلاعات خاص یا کامل کردن عملی همچون رزرو پرواز یا مشاهده مانده حساب خود تعریف کرده اند.

در عمل قابلیت استفاده شامل دو رویکرد است.

اول آنکه غالبا  بررسی کارشناسان در ابتدای پروژه طراحی مجدد انجام می پذیرد تا مشکلات مربوط به طراحی قبلی شناسایی شود .

دوم آنکه مرحله آزمون قابلیت استفاده در برگیرنده مراحل زیر است :

1- شناسایی کاربرانی که نماینده سایت هستند.

2- درخواست از آن ها برای انجام اموری خاص همچون یافتن محصول یا کامل کردن سفارش.

3-مشاهده اینکه آنها چه کار می کنند و تا چه اندازه در کار خود موفق هستند.

استفاده از طراحی سایت مبتنی بر سوژه ها و سناریو ،روش اصلی در اطلاع رسانی قابلیت استفاده به شمار می آید.

قابلیت استفاده از وب ، شرط  ضروری برای ادامه حیات است .اگر نحوه استفاده از وبسایتی دشوار باشد افراد آن را ترک می کنند. اگر صفحه اصلی نتواند آنچه را که شرکت پیشنهاد می دهد و آنچه را که کاربران می توانند در سایت انجام دهند به روشنی بیان کند ، افراد آن را ترک می کنند. اگر کاربران نتوانند مسیر خود را در وبسایت پیدا کنند  و سرگردان شوند باز هم از سایت خارج می شوند. اگر قرائت اطلاعات وبسایت دشوار باشد یا به سوالات کلیدی کاربران پاسخ ندهد ، آنها از سایت خارج می شوند .

به همین دلیل باید حدود 10 درصد از بودجه مربوط به پروژه طراحی باید صرف قابلیت استفاده از آن شود، اما در اغلب موارد هزینه واقعی که صرف این کار می شود ، به طور چشمگیری از این میزان کمتر است .

برای آنگکه سایتی موفق باشد ، باید مسیرهایی انتخاب شود  یا اقداماتی تکمیل گردد :

اثر بخشی:

متخصصان امر قابلیت استفاده وب ، تکمیل کار را اندازه گیری می کنند.به عنوان مثال تنها 3 نفر از هر 10 بازدید کننده وبسایت ممکن است بتوانند شماره تلفن یا سایر اطلاعات را پیدا کنند.

کارایی:

متخصصان امر قابلیت استفاده وب همچنین مشخص می کنند که برای تکمیل یک کار در سایت ، چه مقدار وقت یا چه تعداد کلیک باید صورت گیرد.

توانمندی وب:

عبارت است از اجازه دادن به تمامی کاربران یک وبسایت برای تعامل با آن ، قطع نظر از ناتوانی هایی که آنها ممکن است داشته باشند یا مرورگر وب یا پلتفرمی که برای دسترسی به سایت از آن استفاده می کنند.افرادی که مشکل بینایی دارند یا نابینا هستند ، عمده مخاطبانی هستند که طراحی وبسایت قابل دسترسی می تواند به آنها کمک کند،اگر چه به علت پیمایش و برچسب گذاری شفاف تر قالبا استفاده از سایت برای کاربران بینا ، راحت تر است .

از نظر من آنلاین شدن یعنی همه چیز. آنلاین شدن برای من مانند دستگاه پخش صوت،منبع درآمد، سوپرمارکت ، تلفن و راهی است که در آن قدم می گذارم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *