هزاران سایت ترافیکی وجود دارند که بازاریابان و کسب و کار ها بتوانند از آن ها استفاده کنند.در این پست قصد داریم به 5 بستر ترافیکی بزرگ برای سایت ها اشاره کنیم و درباره آن توضیح دهیم.

 

فیسبوک:

طبیعتا فیس بوک با 1/7 میلیارد کاربر فعال در ماه ، به هر بازاری دسترسی دارد. ابزار مدیریت تبلیغات  فیس بوک کاربر پسند است و قابلیت هدف گذاری مختلفی در اختیارتان می گذارد. بنابراین می توانید  هدف گذاری را با دقت زیادی انجام دهید؛ در نتجیه تبلیغات شخصی تر و موثر تر خواهد بود. چون استفاده از فیسبوک آسان است و ترافیک آن قیمت مناسبی دارد، جای خوبی را برای شروع استفاده از ترافیک های پولی یا امتحان استراتژی جدید است. به علاوه ، می توانید بسیاری از استراتژی هایی را که در فیس بوک استفاده کردید، در بستر های دیگر  هم به کار بگیرید.

تبلیغات فیس بوک مثل تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی است: پیامتان را پیش روی مخاطب می گذارید؛ اما مزاحم او می شوید؛ بنابراین باید مطمئن باشید که تبلیغ را پیش روی فرد مناسبی می گذارید و به او دلیل قانع کننده ای برای کلیک کردن روی تبلیغ می دهید. این همان کاری است که شرکت ثبت دامنه و هاست GoDaddy در تبلیغ خود در فیس بوک انجام می دهد.

فیس بوک برای بازاریابان اهداف زیادی را فراهم می کند. انتخاب هدف درست یکی از مهمترین قسمت های هر کمپین است؛ چون هدف یعنی اینکه به فیس بوک بگویید دقیقا چه چیزی در کمپین تان می خواهید . از این رو ، قبل از اجرای کمپین، هدف نهاییتان را مشخص کنید (مثلا رساندن افراد به سایت، افزایش بازدید صفحه فیس بوک، افزایش اثر گذاری سایت، افزایش بازدید ویدئو یا هر هدف دیگر ) و آن را با اهداف فیس بوک یکی کنید. برای تعیین هدفتان از خود بپرسید ؛ هدف من چه کسانی هستند؟ آن ها را به کجا می خواهم ببرم؟

بعد از تکمیل مرحله اول (یعنی تعیین اهداف ) باید مشخص کنید چه کسانی  هدف شما هستند. این مرحله بسیار مهم است؛ چون اگر افراد اشتباهی را مشخص کنید، تبلیغ شکست می خورد یا بازدهی کاملی  نخواهد داشت. برای اطمینان از اینکه  مخاطبان درستی را هدف قرار داده اید، باید افراد هدف ، خاص باشند. هرچه کمپین  خصوصی تر باید بهتر عمل می کندو به منظور بهبود خصوصی کردن کمپین تان، برای بازار هدف هر تبلیغی که قصد اجرای آن را در فیس بوک دارید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

1- در صنعت شما شخصیت های بزرگ از جمله رهبران و برندها چه کسانی هستند؟احتمالا دنبال کنندگان تان این افراد را نیز دنبال می کنند.

2-مشتریان ایدئالتان چه کتاب ها و مجلات و روزنامه هایی می خوانند؟

3- چه مناسبت هایی برایشان اهمیت دارد؟

4-به چه سایت هایی بیشتر سر می زنند؟

5-کجا زندگی می کنند؟

6-از چه ابزارهایی استفاده می کنند؟این ابزار ها هر چیزی می تواند باید؛ از فتوشاپ گرفته  تا ابزارهای فیزیکی مثل چوب ماهیگیری  یا وسایل باغبانی،

7- چه چیز خاصی درباره مخاطبان تان وجود دارد؟

با دانستن پاسخ این سوالات می توانید مخاطبان تان را خاص تر و دقیق تر ، بر اساس رفتار و محل زندگی شان مشخص کنید و پیشنهاد های خصوصی تری به آن ها بدهیدو به افرادی پیشنهاد بدهید که احتمالا روی پیام کلیک می کنند. همچنین هدف قراردادن لایک ها  و علاقه مندی ها به محدود کردن  مخاطبان هدف کمک می کند. این اتفاق خوب است؛ چون ارسال پیام برای افرادی  که علاقه ای به موضوع  ندارند کسل کننده است. قطعا ای چیزی نیست که می خواهید.

ما در شرکتمان متوجه شدیم که وقتی تبلیغات فیس بوک  را برای 500 هزار تا 1 میلیون نفر محدود می کنیم( اندکی کمتر یا بیشتر) نرخ تاثیر گذاری ، بیشتر و کمپین موفق تر  می شود (الگوریتمی که فیس بوک برای سنجش تبلیغ شما استفاده می کند مشابه امتیاز کیفی گوگل است). نمایش تبلیغ برای افراد محدود و مخصوص باعث می شود  تبلیغ به افراد مناسب تری  نشان داده شود.

اگر کسب و کارتان محلی است (کشوری و بین المللی نیست) و شهر یا شهرستان یا استان یا منطقه خاصی را هدف قرار داده اید، نگران تعداد مخاطبان  هدف نباشید و معمولا تعداد مخاطبان هدف برای تبلیغات محلی در فیسبوک بین  نیم تا یک میلیون نفر است. حتی ممکن است شهری که هدف قرار داده اید آن قدر جمعیت نداشته باشد و کسب و کارهای محلی نباید نگران تعداد مخاطبان  هدف باشند. باید نگران این باشند که چطور مخاطبان را هدف گرفته اند. همه کسب و کارهای دیگر که محلی نیستند باید بر این تمرکز داشته باشند که چطور مخاطبان را هدف گرفته اند و در نهایت تعداد مخاطبان چقدر است.

مرحله بعدی نوشتن تبلیغات است. هنگام نوشتن آن ضعف ها و رابطه ای را که  با مخاطب دارید ، در نظر بگیرید؛ مثلا با کسی که تازه  با او آشنا شده اید مثل کسی که ده سال است می شناسید، صحبت نمی کنید. همین مسئله را برای نوشتن تبلیغات نیز باید در نظر بگیرید. هنگام نوشتن تبلیغ به این فکر کنید که رابطه شما و مشتری  در چه مرحله ای است.

سپس مراحل زیر را برای نوشتن تبلیغ انجام دهید:

توییتر:

با توییتر تقریبا به هر بازاری دسترسی دارید و البته هدف گذاری در توییتر  بسیار شبیه فیس بوک است. مردم از توییتر برای  کسب  اطلاعات  استفاده می کنند و انتظار دارند در قسمت Feed توییتر  محتواهایی پیدا کنند . این بعنی توییتر بستری فوق العاده برای جذب مخاطبان درجه سرد است. از توییتر برای معرفی خودتان  استفاده کنید و مردم را به سمت محتواهایی مثل وبلاگتان سوق دهید که ارزشی ارائه می کند، برای برندتان اعتبار ایجاد می کند و با مخاطب رابطه ای را تشکیل می دهد.

می توانید انواع تبلیغ های پولی را  در توییتر ایجاد کنید؛ چه در پی دنبال کنندگان  برای صفحه توییتر خود باشید و چه بخواهید نرخ بازدید و اثر گذاری سایتتان را تغییر دهید. اگر هم  زمان در فیسبوک هم کمپین دارید بهتر است اهداف کلی این دو کمپین را مطابق یکی دیگر  تنظیم کنید.

برای جذب کردن هر چه بیشتر توییت ( که با پاسخ ها و لایک های آن سنجیده می شود) به چیزی ارزشمند لینک دهید تا توییتتان خیلی هم تبلیغاتی نباشد. بیشتر توییت های تبلیغاتی تاثیر گذار آن هایی است که حس و شکل توییت های معمولی  را دارد. درباره کالا یا فروش چیزی  صحبت نکنید. این تبلیغات حالت تهاجمی کمتری دارد که « تبلیغات همان» نامیده می شود و وقتی تبلیغات همان در جایی قرار می گیرد، حالت و طرز کار متداول آن جا را خواهید داشت. تبلیغات همان مختص  توییتر  نیست و هر جای دیگری در بستر ترافیکی پولی پیدا می شود. تبلیغات همان توییتر مثل توییت دیگری ، از متنی خوب تشکیل شده  که برای افراد جالب است و لینکی به محتوای  مفیدی دارد که از توییتر به صفحه سایت مدنظرتان ترافیک می فرستد.

توییتر در واقع برای هدف گیری ترافیک سرد و افزایش آگاهی درباره برند یا محصول یا خدمات  مناسب است. از این رو به جای این که افراد را به صفحات فروش  سایت ببرید، باید آن ها را به مقالات جذاب  وبلاگ ببرید تا ضمن ارائه ارزش به آن ها ، اعتبار هم کسب کنید. سپس در آن مقاله درخواست عملی برای موضوع مربوط قرار دهید تا مردم را به  دجه ترافیکی  یعدی سوق دهید.

برای تاثیر گذاری بیشتر هر مقاله باید دارای ارزشی مستقل باشد. به عبارت دیگر خوانندگان باید بتوانند بدون دریافت پیشنهاد شما، ارزشی را از مقاله دریافت کنند. برای جلوگیری از تاثیرات منفی بر رابطه شما با مشتری احتمالی و کم نشدن احتمال کسب مشتری ، مطمئن شوید صفحه سایتتان به وعده ای که در توییت داده  بود عمل می کند.برای مثال اگر توییتی  درباره «ثبت دامنه ارزان ملی » گذاشته باشید و لینکی که قرار داده اید، این محتوا را ارائه ندهد.قابل اعتماد نخواهید بود و نرخ کلیک توییت هایتان افت می کند.

وقتی از توییتر استفاده می کنید دنبال توییت هایی باشید که عالی  عمل می کنند. اگر یکی از توییت های شما جذابیت زیادی داشته باشد، احتمالا می تواند مثل یک تبلیغ عمل کند .تصور کنید توییت ، نوعی سرمایه گذاری است گه از آن برای جذب مخاطبان بی میل استفاده می کنید.

گوگل:

گوگل ادوردز بستر ترافیکی فوق العاده ای است؛ چون وقتی مردم به دنبال راه حل اند می توانید تبلیغ خود را به آنها نشان دهید.این برنامه بر اساس آنچه مردم جست و جو کرده اند به آنها تبلیغ نشان می دهد.برای مثال اگر کسی عبارت «خرید لوازم جانبی موبایل»را جست و جو  کند، شرکتی که این وسایل را می فروشد می تواند خود را در صفحه نتایج جا دهد. مردم از گوگل برای جست و جوی محصولات و خدمات استفاده می کنند و عبارت هایی که تایپ می کنند، درباره ضعف های آن ها و راه حل ها و منفعت هایی که می خواهند، توضیح می دهد.

در مقایسه با دیگر بستر ها مزاحمت و تهاجم تبلیغات گوگل کمتر است و به معرفی کمتری به مخاطبان نیاز دارد؛ چون افراد خودشان در حال جست و جوی راه حل هستند. ادوردز معمولا از دیگر سایت های ترافیک گران تر است؛ اما در ایجاد مخاطبان  و مشتریان با کیفیت  بسیار موثر است.با اینکه ممکن است تا به حال چیزی درباره شما نشنیده باشند، این مشتریان بالقوه  در حال جست و جوی  راه حل اند و معمولا احتمال اینکه به مشتری تبدیل شوند بیشتر است.

برخی از نکات مربوط به گوگل ادوردز عبارت است از:

به هدف نیاز دارید: ادوردز  بستری نیست که فقط وارد آن شوید و شروع به جذب ترافیک کرده و بازارتان را امتحان کنید. باید قبل از شروع کمپین ، اهدافتان را مشخص کنید.اگر به تازگی این کار را شروع کرده اید، شاید بهتر باشد با سایت های ترافیک ارزان تری  مثل فیسبوک، بازارتان را امتحان کنید و سپس در صورت تمایل از ادوردز  استفاده کنید.

بر اساس کلیک باید مبلغ بپردازید: وقتی که کسی رو تبلیغتان کلیک کرد باید پول بدهید(این موضوع به کنترل بودجه کمک می کند)

هدف گذاری را بر اساس مکان انجام دهید: برای کسب و کارهای محلی این فرصت مناسبی است که فقط با بازار محلی در ارتباط باشند. این قابلیت هم برای کسب و کارهای محلی و هم برای شرکت های بزرگی که می خواهند کمپینی ملی یا بین المللی اجرا کنند مناسب است.

یوتیوب:

یوتیوب یک بستر ترافیکی عالی برای ایجاد رابطه با مشتری  و مشتری احتمالی است. در یوتیوب می توانید با مردم ارتباط برقرار کنید و آنها را از خریداران بی میل به خریداران علاقه مند تبدیل کنید؛ چون در این بستر می توانید انواع تبلیغات را داشته باشید .برای مثال، می توانید از یوتیوب برای کسب  اعتبار  و ارائه ارزش به بازار استفاده کنید و سپس افراد را به سمت محتواهای بیشتری رهنمون شوید تا مطالب بیشتری بیاموزند؛ از جمله ویدئو یا پست وبلاگ. سپس آن ها را با ویدئو های تبلیغاتی مجدد هدف گذاری کنید.

توجه داشته باشید که کسانی هستند که تبلیغات یوتیوب را رد می کنند. تبلیغاتی که قبل از ویدئو های دیگران  نمایش داده می شود.

بعد از 5 ثانیه مهلت ، افراد می توانند تبلیغ را رد کنند و اگر دلیلی برای رد کردن  به آن ها بدهید، احتمالا ادامه تبلیغ را نمی بینند و محتوایی را که دنبال آن بوده اند را تماشا می کنند. برای اینکه تبلیغ شما را رد نکنند، یک یا چند تا از کارهای زیر را در 5 ثانیه اول انجام دهید:

  1. مخاطبتان را صدا بزنید تا جلب توجه کنید. مثلا افراد را بسته به شهر یا استان یا علایقشان صدا کنید.
  2. از آن ها سوالی بپرسید که بر اساس آن می توان مخاطب را مشخص و پیدا کردو مثلا یک شرکت بازسازی خانه  می تواند در خصوص تعویض  وان حمام ، تبلیغی را با این سوال شروع کند:« می خواهید حمام را بازسازی کنید؟»
  3. درباره ضعف و مزایایی  که به دنبالش هستند، صحبت کنید.
  4. آنها را سرگرم کنید.
  5. با ارائه فوری ارزش ، به آنها دلیلی برای ماندن  و سرزدن به کانال یا سایتتان بدهید.

لینکداین:

لینکداین با دیگر سایت های ترافیک متفاوت است؛ چون برای بازار مشخصی استفاده می شود. تمرکز لینکداین به صورت حرفه ای بر محور مدل بنگاه به بنگاه(B2B) است.

لینکداین منبعی قدرتمند برای جذب مخاطب و تبلیغ  برای ترافیک سرد است؛ مثل توییتر و فیسبوک .

روش های متعددی برای هدف گذاری مخاطب  در لینکداین  وجود دارد؛ از ویژگی های جمعیت شناسی مثل سن و جنسیت  و عنوان  شغل گرفته تا مهارتهایی که کاربران  در پروفایل خود نوشته اند؛مثل  توییتر و فیس بوک.

روش های متعددی برای هدف گذاری مخاطب در لینکداین  وجود دارد؛ از ویژگی های  جمعیت شناسی مثل سن و جنسیت و عنوان شغل گرفته  تا مهارتهایی که کاربران در پروفایل خود نوشته اند؛ مثل«خدمات مشتری» یا « بازاریابی رسانه اجتماعی».با بیش از 450 میلیون کاربر طبیعتا بازار بزرگی در دسترس است.

مخاطبان هدف شما در لینکداین چقدر باید باشند؟ به باور بعضی بازاریابان 300 هزار نفر ایدئال است. به هر حال برعکس فیسبوک، در لینکداین تعداد مخاطبان هدف  اهمیتی ندارد . بازار لینکداین کوچکتر و خصوصی تر است  و هدف آن شرکت های حرفه ای است . سایر سایت های ترافیک مثل فیسبوک و توییتر ،مخاطبان بیشتری را هدف قرار می دهند. وقتی در لینکداین تبلیغ می کنید تعداد مخاطبان هدف اهمیت چندانی ندارد . مسئله مهم ، مثل هر سایت دیگر رساندن پیام درست به مخاطب درست است.مثلا اگر می خواهید مدیرعاملان را هدف قرار دهید باید به جای نگرانی درباره تعداد آن ها ، تمرکزتان را روی درست کردن تبلیغی بگذارید که به مدیر عاملان مربوط باشد.

همچون سایر سایت های ترافیکی ، لینکداین به این موارد نیاز دارد:

یکی از راه های جذب ترافیک برای سایت استفاده از لینکداین هست .ایجاد محتوا و ارجاع مردم به محتواهایی مثل پست وبلاگ است.برای تاثیر گذاری بیشتر ، محتواهایی که به آن ترافیک می فرستیدباید آموزنده باشد و به خاطبان ارزشی ارائه کند.سپس در وبلاگ ، درخواست عمل یا بنری قرار دهید که به مخاطبان پیشنهاد مناسبی  بدهد.این استراتژی یکی از راه های برگشت سرمایه از کمپین های لینکداین است.

اگر چه لینکداین یکی از گرانترین بستر هاست، حسن اصلی آن ایجاد مخاطبان با کیفیت است.