به طور ایده آل بازاریابی ویروسی یک ایده هوشمندانه، شوکه کننده و آگاهانه است که دید بسیار جذابی به شما ارائه می می کند. بازاریابی ویروسی می تواند در قالب یک فیلم  ، تبلیغات تلویزیونی ، کارتون ، تصاویر جالب ، شعر ، موسیقی، پیام سیاسی یا اجتماعی یا یک خبر آیتمی باشد. این بسیار عجیب است که مردم  را به استفاده از آن وادار می کند.

بازاریابی ویروسی ، از تاثیر شبکه اینترنت  بهره برداری می کند و در دستیابی به تعداد بسیار زیادی از افراد موثر است، به مانند یک ویروس در کامپیوتر که می  تواند بسیاری از دستگاه ها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار دهد.

همانند بسیاری از کلمات هشدار دهنده  ، “بازاریابی ویروسی” برای افراد مختلف  معانی مختلفی دارد.اجرای بازاریابی ویروسی  نیاز به ایجاد هشدار  برای موفق بودن دارد. دو شکل اصلی بازاریابی ویروسی معروف به ” Word Of Mouth” و “Word Of Mouse” هستند. هر دو شکل وابسته به شبکه های افراد جهت پخش کلام دارند. بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی نیز رخ می دهد. برای انجام یک کمپین ویروسی، جاستین کوبای ، متخصص بازاریابی ویروسی سه مورد ضروری  در این فرآیند  را پیشنهاد می دهد.

1-موضوع حلاقانه (عامل ویروسی):

این مورد شامل پیام خلاقانه یا نحوه پخش آن است (متن ، تصویر، فیلم).

2-بذرافشانی:

شناسایی وب سایت ها ، وبلاگ ها یا افراد  جهت ارسال ایمیل برای شروع گسترش ویروس.

3-پیگیری:

نظارت بر تاثیر و ارزیابی بازگشت از هزینه  توسعه عامل ویروسی بذر افشانی سه نوع سازو کار ایمیل ویروسی را شناسایی کردیم.

1-بازاریابی ویروسی از طریق ایمیل:

در اینجا ایمیل به تنهایی جهت انتشار  پیام استقاده می شود. در این روش ، یک ایمیلبا یک لینک به سایتی مانند یک فیلم یا یک فایل ضمیمه شده مورد نظر است.در انتهای یک ایمیل تجاری ، ایرادی ندارد که از اولین گیرنده بخواهیم ایمیل دریافتی را به دوستان یا مورد علاقه خود ارسال کند.

حتی اگر از 100 پاسخ به این فراخوانی تنها یک نتیجه بگیریم ،باز هم با ارزش است.رشد شگرف Hotmail و دستیابی به 10 میلیون مشترک تنها در طی یک سال ، تحت تاثیر ایمیل هایی بود  که افراد گیرنده ایمیل با امضای اعلان سرویس را یه یک دیگر  ارسال می کردند. تبلیغات دهان به دهان نیز در اینجا کمک می کند.

ارسال ایمیل به یک دیگر برای کلیپ های ویدئویی به خوبی پاسخ می دهد، چه این کلیپ ها به ایمیل ضمیمه شده باشدچه ایمیل حاوی یک لینک جهت دریافت کلیپ باشد.اگر ایمیل دارای عبارت “wow” بود، بیشتر از یگ نفر در 100 نفر ایمیل را برای  دیگر دوستان خود ارسال کرده است. بیشتر افراد این ساز و کار را ویروسی تلقی  می کنند. اما ساز وکارهای دیگری نیز وجود داردکه به آن ها می پردازیم.

2-بازاریابی ویروسی به کمک وب(اعلان ایمیل):

در اینجا ، ایمیل حاوی لینک / تصویریبه صفحه وب با عباراتی مانند ایمیل به دوست یا همکار است. یک فرم وب برای  جمع آوری داده های آدرس ایمیل استفاده شده و ایمیل دریافتی ، به افراد دیگری ارسال می شود و این مسئله گاهی  همراه با پیامی  اختیاری است.آنگاه این شرکت ، پیامی مجزا را به دوست یا هم کلاسی ارسال می کند.

3-بازاریابی ویروسی به کمک وب( اعلان وب):

در اینجا صفحه وبی از قبیل کاتالوگ محصول  یا گزارشی جامع و دقیق  وجود دارد که حاوی یک لینک / گرافیک به ایمیل به  دوستان  یا هم کلاسی هاست.یک فرم برای جمع آوری داده ها استفاده شده و یک ایمیل به نفر بعدی ارسال می شود.

4-بازاریابی ویروسی با انگیزه :

این نوع بازاریابی ویروسی با انواع دیگر  که در بالا ذکر شد تفاوت دارد، زیرا آدرس ایمیل به طور رایگان  دریافت نمی شود.با پیشنهاد جایزه در ازای فراهم کردن آدرس کاربران می توانیم به طور شگرفی  افراد ارجاع داده شده را افزایش دهیم.یک پیشنهاد متداول ، دریافت حق ورودی برای شرکت در  قرعه کشی  است.ارجاع دادن دوستان بیشتر ، حق ورودی بیشتری برای قرعه کشی به همراه دارد. از طریق یک پیشنهاد صحیح، تعداد پاسخ ها می تواند  دوبرابر شود. در این مورد ریسک تخطی از قانون  حریم خصوصی افراد وجود دارد، زیرا رضایت گیرنده  ایمیل ممکن است زایگان به دست نیاید.معمولا تنها یک ایمیل پیگیری توسط نشان  تجاری مجاز است.بنابراین اگر می خواهید  از این روش استفاده کنید با یک وکیل مشورت کنید.

5-بازاریابی ویروسی از طریق لینک وب:

بازاریابی ویروسی تنها به ایمیل محدود نمی شود. اگر شما روی لینکی در این مقاله کلیک کنید، می تواند به عنوان بازاریابی آنلاین  یا روابط عمومی آنلاین نیز تلقی شود. لینک هایی نیز که در  پست های گروه های مباحثه ، شبیکه های مجازی همانند اینستاگرام ، تلگرام و… قرار دارند که متعلق به اشخاص هستند و در این دسته قرار می گیرند. در هر صورت زمان بذر افشانی کمپین  برای تلاش در رسیدن به مقاصد آفلاین و آنلاین هدف گذاری شده عامل ویروسی ، مهم است.