Bounce Rate یا نرخ پرش چیست؟

همه ما فقط کمی توجه می خواهیم  و این همان چیزی است که Bounce Rate یا نرخ پرش به شما می گوید که سایت شما چقدر مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می گیرد. این به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا بازدیدکنندگان با سایت شما تعامل دارند یا تنها پس از چند ثانیه آن را ترک می کنند.

اولین و ضروری ترین مرحله برای جلب توجه به کسب و کار شما، ایجاد یک وب سایت است. هنگامی که این کار را انجام دادید و آماده ارزیابی عملکرد وب سایت خود هستید و آیا بازدیدکنندگان تحت تأثیر آن قرار می گیرند، می توانید به معیارهایی مانند نرخ پرش روی آورید.

Bounce Rate یا نرخ پرش چیست؟

گوگل نرخ پرش را به عنوان درصد از تمام جلسات سایت شما که در آن کاربران فقط یک صفحه را مشاهده کرده اند تعریف می کند. به عبارت دیگر، اگر کاربری به سایت شما آمد، اما روی دکمه دیگری کلیک نکرد یا هیچ صفحه ای را غیر از صفحه ای که ابتدا در آن مشاهده کرد، مشاهده نکرد، به عنوان یک پرش در نظر گرفته می شود. همه آن کاربران تقسیم بر تعداد کل بازدیدهای سایت شما، نرخ پرش را به شما می دهد. بنابراین، نرخ پرش بالا نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان بیشتری به سایت شما می‌آیند و سپس قبل از کلیک کردن بر روی هر چیزی دور می‌شوند، و نرخ پرش پایین به این معنی است که بازدیدکنندگانی که به سایت شما می‌رسند تمایل دارند قبل از رفتن روی چیز دیگری کلیک کنند.

با توجه به اینکه نرخ پرش نشان می دهد چند کاربر با سایت شما تعاملی نداشته اند، اندازه گیری خوبی برای ارزیابی کیفیت سایت شما است. کاربران ممکن است به دلایل طراحی ساده دور شوند. اگر سایتی غیرحرفه ای به نظر می رسد و استفاده از آن دشوار است، بازدیدکنندگان ممکن است ترجیح دهند منبع دیگری پیدا کنند.

Bounce Rate یا نرخ پرش همچنین می تواند چیزهای زیادی در مورد هدف گذاری و تبلیغات به شما بگوید. بازدیدکنندگان ممکن است به سرعت سایت شما را ترک کنند اگر فکر کنند که شما می خواهید چیزی متفاوت از آنچه سایت شما واقعاً ارائه می دهد به آنها ارائه دهید. این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که محصول خود را نادرست معرفی کنید، مخاطبان نادرست را هدف قرار دهید یا نحوه انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی را درک نکنید.

نحوه صحیح بررسی Bounce Rate یا نرخ پرش:

بسیاری از ابزارهای تحلیلی می توانند به شما در ارزیابی نرخ پرش کمک کنند. شما همچنین می توانید از گوگل انالیتیک برای درک نرخ پرش استفاده کنید. در سمت چپ می‌توانید به  رفتار  و سپس به بخش فرعی «نمای کلی» بروید تا نگاهی اجمالی به نرخ پرش خود داشته باشید. اگر داده‌های نرخ پرش را برای صفحات خاص‌تری می‌خواهید، می‌توانید آن را در بخش «محتوای سایت» و همچنین در بخش «رفتار» بیابید.

دلایل اهمیت Bounce Rate یا نرخ پرش:

نرخ پرش می تواند یک شاخص مهم برای موفقیت عمومی وب سایت شما باشد. اگر بازدیدکنندگان پرش شوند، سایت شما کمتر مورد توجه قرار می گیرد و وب سایت تجاری شما فروش کمتری دارد. از آنجایی که نرخ پرش میزان بازدیدکنندگانی را که پس از رسیدن به سایت شما روی دکمه دیگری کلیک نکرده اند را نشان می دهد، همچنین نشان دهنده عدم دسترسی بازدیدکنندگان به خدمات شما و تکمیل تراکنش ها است. بگویید که تی شرت را آنلاین می فروشید. اگر کاربری وارد سایت شما شد، اما روی پیراهن یا دکمه خرید کلیک نکرد و به جای آن به جستجوی خود بازگشت، احتمالاً نشانه‌ای از عدم فروش شما است.

پیامدهای بازدیدکنندگان و فروش کمتر می تواند برای مشاغل کوچک بسیار بزرگ باشد. بنابراین مهم است که به نرخ پرش در ارتباط با نرخ تبدیل توجه داشته باشید تا ببینید آیا سایت شما به سرعت عمل می کند یا خیر. اگر هر دو پایین هستند، مهم است که ارزیابی کنید که چه چیزی ممکن است باعث این رکود شود و برای اینکه سایت شما قابل پیمایش تر، کاربر پسندتر و بارگذاری سریع تر باشد، اقدام کنید.

یکی دیگر از جنبه های مهم نرخ پرش، درک تاثیر آن بر سئو وب سایت است. اگر از قبل نمی دانید سئو چیست، اساساً فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای افزایش شانس نمایش آن در جستجوی گوگل است. برای کسب اطلاعات بیشتر، آخرین روندهای سئو را بررسی کنید.

نرخ پرش بالا می تواند به گوگل نشان دهد که سایت شما برای جستجوگران مناسب نیست و  موتور جستجو ممکن است سایت شما را در رتبه بندی پایین بیاورد و باعث شود ترافیک کمتری به سایت شما برسد. البته ترافیک کمتر نیز می تواند عواقب شدیدی بر مشاغل کوچک داشته باشد.

نرخ پرش چگونه است ؟

ممکن است تعجب کنید که چگونه می توانید بفهمید که نرخ پرش شما در محدوده مناسبی است یا خیر. متأسفانه، یک پاسخ روشن وجود ندارد. بسته به صنعت و نوع سایتی که دارید، باید انتظار نرخ پرش متفاوتی داشته باشید. برای مثال، صفحه‌ای که محصولات یا خدماتی را می‌فروشد، نباید همان نرخ پرش وبلاگ را داشته باشد. از آنجایی که اهداف دو سایت متفاوت است، انتظارات مربوط به اینکه چند نفر روی نقطه دیگری از سایت شما کلیک می کنند نیز باید متفاوت باشد.

فاکتور مهم دیگری که باید در نظر بگیرید دستگاهی است که برای دسترسی به سایت شما استفاده می شود. بسته به خدمات شما، این امکان وجود دارد که کاربرانی که از طریق تلفن همراه به سایت شما می‌رسند، کلیک نکنند. در عوض، ممکن است منتظر بمانند تا سایت شما را از دسکتاپ مرور کنند. بنابراین می توانید تفاوت زیادی در نرخ پرش بین تلفن ها و رایانه ها مشاهده کنید.

طبق گزارشات به دست آمده به طور متوسط کاربران دسکتاپ ۴۲ درصد از زمان‌ها در کسب و کار و انواع وب‌سایت‌ها پرش می‌کنند. آنها همچنین دریافتند که میانگین نرخ پرش برای دستگاه های تلفن همراه در سراسر صنایع حدود 16 درصد بیشتر است. این داده ها نشان می دهد که کاربران زیادی وجود دارند که پرش می کنند و شما می توانید یک وب سایت کاملاً سالم داشته باشید که تقریباً نیمی از بازدیدکنندگان خود را پرش می کنند. با این حال، همیشه مهم است که برای بهبود نرخ پرش خود تلاش کنید زیرا این امر می تواند به رشد و رونق کسب و کار شما کمک کند.

روش بهبود نرخ پرش:

یکی دیگر از عوامل درک واقعی نرخ پرش، تعیین دقیق عواملی است که باعث تغییر آن می شود و در نتیجه چگونه می توانید آن را بهبود بخشید. همانطور که اشاره شد، پرش می تواند توسط تعدادی از عوامل ایجاد شود. ساده ترین چیز برای بررسی سرعت بارگذاری صفحه است. می توانید از ابزارهایی مانند Google’s Page Speed Insights برای بررسی زمان بارگذاری وب سایت خود استفاده کنید. وب‌سایتی که بارگذاری آن مدتی طول می‌کشد، ممکن است باعث شود کاربران حتی بدون دیدن سایت شما از آن دور شوند. می‌توانید زمان بارگذاری سایت خود را با اطمینان از اینکه آن را با عکس یا ویدیو بارگذاری نکرده‌اید و تعداد فونت‌ها را محدود کرده‌اید، کاهش دهید. تغییرات ساده می تواند تأثیر زیادی بر تعداد بازدیدکنندگان واقعی وب سایت شما داشته باشد.

همچنین باید قابلیت منو های سایت و طراحی تجربه کاربری را بررسی کنید. منوی سایت و UX خوب به بازدیدکنندگان سایت کمک می کند تا نحوه استفاده از سایت شما و رسیدن به صفحات مورد نظر را درک کنند. یک طراحی ضعیف می تواند به این معنی باشد که یک بازدیدکننده نمی تواند دکمه مورد نظر خود را پیدا کند، یا در عوض، کلیک بر روی یک دکمه منجر به یک نتیجه غیرمنتظره و ناخواسته می شود. چنین اشتباهات طراحی را می توان با تغییر متن یا نمایان بودن دکمه ها در سایت خود برطرف کرد. توجه به جزئیات کوچک مانند رنگ دکمه های سایت شما می تواند بر نحوه تجربه کاربران از سایت شما تأثیر بگذارد.

یکی دیگر از عوامل مهم در بهبود نرخ پرش این است که اطمینان حاصل کنید که محصول خود را به طور دقیق در تمام پلتفرم های تبلیغاتی منتقل می کنید. به راحتی می توان سناریویی را تصور کرد که در آن محصولی را می فروشید که یک آزمایش رایگان ارائه می دهد. بنابراین ممکن است مناسب باشد که محصول خود را رایگان تبلیغ کنید، زیرا به جذب کاربران بیشتر کمک می‌کند و در نهایت می‌تواند منجر به تبدیل‌های بیشتری نسبت به آنچه در غیر این صورت داشتید، شود. با این حال، این امکان وجود دارد که وقتی کاربران به محصول شما رسیدند و هزینه‌های واقعی آن را درک کردند، از آن دور شوند. این عدم تطابق بین تبلیغات و واقعیت می تواند منجر به نرخ پرش بالا شود. برای کاهش نرخ پرش، مهم است که در مورد اینکه محصول شما واقعاً چیست و چقدر هزینه دارد، مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *