اصول طراحی رابط کاربری سایت

بنابر گفته متخصصین طراحی سایت در سراسر جهان، این صنعت تنها به ظاهر متکی نیست. برای ایجاد محصولی که هم چشم نواز باشد و هم کارایی بالایی داشته باشد، باید مجموعه ای از قوانین و اصول را رعایت کنید. طراحان وب که فقط بر روی ظاهر پروژه های خود تمرکز می کنند، زمانی که قابلیت استفاده به میز ارائه شود، شکست خواهند خورد. در عوض، آنها باید بتوانند به طرح های خود ارزش بیافزایند و با به کارگیری دستورالعمل های آزمایش شده زمان، تعامل با آنها را آسان کنند.

همین امر در مورد طراحی رابط کاربری سایت نیز صدق می کند، جایی که ظاهر تنها بخش کوچکی از فرآیند است. رابطی که کاربر با آن در تعامل است، مهمترین بخش یک محصول نرم افزاری است و یک رابط کاربری ضعیف طراحی شده می تواند منجر به شکست محصول در کل آن شود. به همین دلیل است که همه طراحان وب باید برخی از اصول طراحی رابط کاربری را رعایت کنند. اینها چندین مفهوم هستند که برای همه پروژه ها کاربرد دارند و تنها با چند اصلاح کوچک می توانند یک پروژه را از شکست به موفقیت تبدیل کنند.

اصول طراحی رابط کاربری چیست؟

طراحی رابط کاربری سایت (UI) به ایجاد رابطی اشاره دارد که افراد هنگام تعامل با یک محصول نرم افزاری از آن استفاده می کنند. جنبه هایی که معمولاً هنگام ایجاد یک رابط کاربری بر آنها تأکید می شود، بصری گرا هستند، اما فرآیند طراحی رابط کاربری سایت فراتر از ایجاد یک تجربه زیباشناختی دلپذیر برای کاربر است. همچنین باید برای استفاده بصری و بسیار پاسخگو باشد.

یک طراح رابط کاربری سایت باید از همان ابتدا بداند که کاربران ممکن است بخواهند در یک وب سایت چه کاری انجام دهند و چه عناصری برای تعامل روان ضروری هستند. البته برای دستیابی به یک نتیجه رضایت بخش، طراحان رابط کاربری نیاز به رعایت یک سری اصول بدون توجه به پروژه خاص دارند. با استفاده از این اصول، آنها می توانند به راحتی کاربران را به انجام اقدامات مختلف در رابط تشویق کنند. طراحی UI ترکیبی از تعامل و طراحی بصری، همراه با برخی از اصول معماری اطلاعات است.

فهرستی از اصول طراحی رابط کاربری:

رابط کاربری را شفاف کنید:

رابطی که بیش از حد پیچیده به نظر می رسد، به جای اینکه کاربران را از طریق امکاناتی که دارند راهنمایی کند، فقط باعث سردرگمی آنها می شود. این یکی از مهمترین اصول طراحی رابط کاربری است و برای هر پروژه ای که تا به حال روی آن کار می کنید اعمال می شود. همه چیز را در سمت کاربر ساده و بدون درهم و برهم نگه دارید، حتی اگر پروژه ممکن است پشت صحنه بزرگ و پیچیده باشد. از استفاده از عناصری که برای گردش کار فعلی ضروری نیستند اجتناب کنید و همیشه از برچسب ها برای جداسازی و شناسایی واضح هر گزینه استفاده کنید. ارائه وضوح و سادگی به کاربران راهی مطمئن برای درگیر نگه داشتن کاربران با فرآیند تعامل است.

تعامل بیشتری داشته باشید:

یکی از اهداف اصلی که رابط ها شامل می شوند دعوت از کاربران برای تعامل با آنها است. برای استفاده از آنها بدون انجام این کار، یک رابط کاملاً بی فایده است. اطمینان حاصل کنید که عناصری را که به کاربران کمک نمی کنند یا ارزشی به رابط اضافه نمی کنند، از طراحی خود دور نگه دارید. به جای اینکه فقط بر روی ظاهر رابط از دیدگاه هنر و زیبایی شناسی تمرکز کنید، سعی کنید استفاده از آن را آسان (اگر استفاده از آن لذت بخش نباشد) و همچنین زیبا کنید. به طور خلاصه، همیشه سعی کنید تعادلی بین «زیبایی‌شناختی» و «فایده‌گرایانه» پیدا کنید.

توجه را جلب و حفظ کنید:

در دنیایی که همه چیز در حال اجرا اتفاق می افتد، باید یاد بگیرید که چگونه علاقه را برانگیخته و توجه کاربران را حفظ کنید. الهام بخشیدن به افراد برای سرمایه گذاری وقت خود برای استفاده از یک رابط می تواند پیچیده باشد، اما خبر خوب این است که اگر تمام اصول ذکر شده در این مقاله رعایت شود، حفظ علاقه کاربر باید به طور طبیعی انجام شود. با دوری از عناصری که می توانند حواس پرتی محسوب شوند، توجه را ارج نهید.

آشنا کن:

در طراحی رابط کاربری وب ، باید در نظر داشته باشید که همه کاربران آنقدر که ممکن است فکر می کنید از فناوری آگاه نیستند. در واقع، برخی از کاربرانی که با رابط کاربری شما روبرو می شوند، ممکن است اصلا ربطی به فناوری نداشته باشند. به همین دلیل است که می‌خواهید آن را برای هر چه بیشتر افراد، صرف نظر از پیشینه‌شان، بصری و آشنا کنید. افرادی که چیزهای آشنا را می بینند به احتمال زیاد با رابط کاربری باقی می مانند و تعامل دارند. به جای اختراع مجدد چرخ، راه حل هایی را دنبال کنید که مردم قبلاً به آن عادت کرده اند. از طرح‌بندی‌های معمولی استفاده کنید و اگر نمی‌توانید منحصربه‌فرد باشید، به جای آن، پارک اصالت خود را از طریق تصاویر اضافه کنید.

با طراحی خود کارآمد باشید:

اگر کاربران شروع به تعامل با رابطی که طراحی کرده‌اید کنند و  با خطا مواجه شوند، از آن ناامید خواهند شد و دیگر برنخواهند گشت. اصول طراحی رابط کاربری بر کارایی متکی است و اگر این عامل را نادیده بگیرید، کاربران خوشحالی نخواهید داشت. مشخص کنید که بیشترین تکرار در رابط کاربری شما چیست و آن را تا حد امکان موثر کنید. تمام هدف این است که آن را ساده و بدون خطا کنیم.

به کاربران احساس کنترل دهید:

یک رابط خوب باید به کاربران این احساس را بدهد که کنترل دارند. رابطی که پیچیده به نظر می رسد و به کسانی که از آن استفاده می کنند هیچ احساس تسلط نمی دهد، یک رابط ناموفق است و نتیجه عدم رعایت یکی از اساسی ترین اصول طراحی رابط است: کاربر نباید احساس کند که محصول در حال استفاده از وی هست.

اقدامات باید برگشت پذیر باشد:

همانطور که قبلا ذکر شد، کاربران زمانی که تمام پیشرفت خود را در یک رابط از دست می دهند ناامید می شوند. برای جلوگیری از آن، اقدامات را آسان تر به عقب برگردانید. این بدان معنی است که شما باید بتوانید یک عمل را به حالت قبلی برگردانید. اقداماتی که خنثی کردن آن‌ها آسان است، حس کاوش را تشویق می‌کند و بنابراین افراد زمان بیشتری را در رابط صرف می‌کنند. لازم نیست همه اقدامات برگشت پذیر باشند، اما اقدامات مهم باید قابل برگشت به عقب باشند.

بار شناختی باید کاهش یابد:

بار شناختی به میزان پردازش ذهنی مورد نیاز برای درک یک چیز خاص اشاره دارد؛ در این مورد، رابط کاربری. اصول طراحی UI بیان می کند که طراحان باید بار شناختی را تا حد ممکن کاهش دهند زیرا در غیر این صورت، کاربران به جای لذت بردن واقعی از این تجربه، بیش از حد به آنچه در حال رخ دادن است فکر می کنند. در دنیای امروز، کاربران تمایلی به صرف توجه زیادی روی محصول نرم افزاری ندارند و زمانی که تصمیم می گیرند آیا ارزش یک بار بازدید مجدد را دارد یا نه، به سرعت از ارسال آن صرف نظر می کنند.

ثبات و نظم در رابط کاربری:

تعریف یک رابط کاربری بصری به میزان سازگاری آن بستگی دارد. بدون یکپارچگی، طراحی رابط کاربری شما شکست خواهد خورد، زیرا مردم به دنبال ثبات و نظم در یک رابط هستند، نه هرج و مرج. یک رابط سازگار رابطی است که یادگیری و به خاطر سپردن آن آسان باشد و نتایج قابل پیش بینی ایجاد کند. برای به کارگیری آسان این اصل طراحی رابط کاربری، مطمئن شوید که کاربران می توانند دانش خود را در مورد سایر رابط های کاربری به رابط کاربری شما منتقل کنند. برخی از عناصر و الگوها باید همیشه ثابت بمانند.

به هر قیمتی که شده از خطاها جلوگیری کنید:

همه طراحان باید حداقل به دو مرحله در آینده فکر کنند تا از بروز هرگونه خطای غیرمنتظره جلوگیری کنند. این امر به ویژه در مورد طراحان رابط کاربری صادق است، آنها باید تجربه کلی را که افراد هنگام استفاده از یک محصول نرم افزاری دارند، صرف نظر از نوع آن، بهینه کنند. کاربرانی که با خطا مواجه می شوند از این تجربه راضی نخواهند بود و به احتمال زیاد بلافاصله رابط کاربری را ترک می کنند. برای جلوگیری از آن، از ظاهر شدن خطاها جلوگیری کنید و یاد بگیرید که چگونه با موارد غیرمنتظره سازگار شوید – اگر یک خطا را بتوان از دید کاربر پنهان کرد در حالی که رابط متوجه می شود چه چیزی اشتباه است و خود به خود تطبیق می دهد، بهتر است.

نتیجه گیری:

با توجه به تمام اطلاعات ذکر شده در بالا، کاملاً واضح است که طراحی رابط کاربری آسان نیست. برای خوشحال کردن کاربران خود (و راضی نگه داشتن آنها)، باید تمام این اصول طراحی رابط کاربری را تا حد امکان به دقت رعایت کنید. امروزه مردم نسبت به محصولات نرم افزاری که استفاده می کنند بسیار حساس هستند و وقتی یک خطای کوچک، اشکال یا مانع دیگری در مسیرشان ظاهر می شود، نمی بخشند. به عنوان یک طراح رابط کاربری، شما باید بهترین راه را برای درهم تنیدگی همه این اصول به بهترین نتیجه بیابید و با در نظر گرفتن این عوامل به یک رابط کاربری خوب برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *