آمیخته بازاریابی یک چهار چوب ساخت یافته است که به بازاریاب در برنامه ریزی رویکرد آنها در هر بازار کمک می کند. در بدترین حالت ، این آمیخته، چک لیستی  از تصمیمات  را فراهم می آورد که بازاریاب ها باید آن را تهیه کنند؛ اما در بهترین حالت ، بازاریاب ها این تصمیمات را با هم تلفیق یا یکپارچه  کرده و منابع خود را به آنها اختصاص می دهند. توسعه های آنلاین (طراحی های وبسایت )بر تمامی  جنبه های کسب و کار ، جنبه های بازاریابی  و جنبه های آمیخته  بازاریابی تاثیر می گذارند. پس آیا ما باید مفهوم قدیمی  آمیخته بازاریابی  را کنار بگذاریم  یا اینکه همچنان  می توان از آنها استفاده کرد ؟

آیا به بررسی مجدد آمیخته بازاریابی نیاز است ؟

اختلاف نظری میان بازاریاب ها  در زمینه مناسب بودن آمیخته بازاریابی ، بدون در نظر گرفتن آنلاین  یا آفلاین بودن آن وجود دارد . بعضی ها  احساس می کنند که نسخه سنتی  این آمیخته  تاصیر خود را ار دست داده است، برخی دیگر بر این عقیده اند  که این نقطه آغازین خوبی است و برخی استدلال  می آورند  که اینترنت بیشترین تاثیر  را روی توزیع فیزیکی ، فروش  و قیمت گذاری دارد . در واقع ، تمامی عناصر  این آمیخته  تحت تاثیر دنیای آنلاین واقع می شوند.

آمیخته بازاریابی اینترنتی  در حال تغییر است ، زیرا محصولات به خدمات و خدمات به مشتری مداری  تبدیل شده و مشتریان  جوامعی  را ایجاد می کنند  که نشان تجاری را در تجارت تازه  آنلاین بسط می دهند. این نمونه ای جدید از آمیخته بازاریابی است . در گذشته “افراد” یا کارکنان به ارائه  خدمات به مشتری  می پرداختند  اما امروزه ، همین افراد،” افرادی جدید” یا مشتریانی تازه بودند که به همدیگر در کسب تجارت جدید کمک می کنند. ین افراد  جدید ، کاربرانی هستند  که محصولات تازه (Constant Comedy را ببینند )، عناصر تبلیغاتی جدید از قبیل آگهی های بازرگانی ، بررسی ها و رتبه بندی ها (امتیازات مثبت یا منفی همانند شرکت های خودروسازی  چون Chrysler و Honda) و خدمات  جدید  به مشتری نظیر “خدمات پرسش و پاسخ ” را فراهم می کنند که در آن جواب سوالات  مشترک مشتریان  در اختیار  همگان قرار می گیرد.

توازن کلی آمیخته بازاریابی امری استراتژیک بوده  و جزئیات  این آمیخته  تاکتیکی  است.به عنوان مصال ، تصمیم گیری برای تخفیف زیاد دادن  در قیمت ها  و ایجاد یک پروفایل با ارزش  در فهرست گسترده ای  از جوامع  و وبسایت های زیر قیمت بازار ، امری استراتژیک است. جزئیات تاکتیکی به ارائه فهرستی  از سایت ها ، جوامع  و قیمت های مرتبط با آنها  به طور مفصل می پپردازد.

 

البته ، یک آمیخته  بازاریابی متوازن  به تنهایی برای تضمین  موفقیت کافی نیست. بسیاری از شرکت های نوپا  و حتی بسیاری از شرکت های قدیمی  نیز تمامی  رویه های لازم  برای اداره کسب و کار را  دارا نیستند . برای تضمین موقعیت  یک کسب و کار ( حتی جنبه های جدید آنلاین یک کسب و کار) ، ابتدا باید ثابت کنید  که بازار آن تجارت وجود دارد ، ثانیا باید بتوانید  این بازار را تامین کنید . به سخت دیگر ، این کسب  وکار اصلی  متناسب  با هدف و فناوری مناسب  ، طراحی محصول / خدمت ، فرآیند تولید و  بازاریابی و فرآیند فروش ، ارسال، نقدینگی  و خدمات  پس از فروش ، همگی در جایگاه  خود و هم راستای منابع مورد نیاز (افراد،؛ پوا ،زمان)جهت ارائه یک سرویس است . تمامی این فرآیند ها باید تماما، در یک زمان ، در جایگاه های  خود واقع شده باشند  زیرا در صورت عدم  موفقیت هر یک از این عناصر ( به نمهایی) کل مجموعه به خوبی کار نخواهد کرد.

البته مشتریان اهمیت چندانی به رویه های یک سازمان  یا فرآیند های داخلی  آن نمی دهند. زیرا آنها تنها خواهان  در دسترس بودن محصول ، خدمات سریع و قیمت مناسب هستند. P4 قدیمی (مصحول، قیمت ، مکان و تبلیغات ) به طور دقیق باید  با هم هماهنگ باشند. از آنجا که همه محصولات  به طور  روز افزون  جای خوذ را به خدمات می دهند( زیرا آنها تجارب  محصول آنلاین را نیز ارائه می دهند) لازم است تا P3 دیگر را نیز به خدمات و آمیخته مورد نیاز آفلاین بیفزاییم ؛ افراد، فرآیند ها و مدرک فیزیکی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *