کپی رایت برای سایت، قالب هنری در حال تکامل است ،اما بسیاری از قوانین کپی رایت صحیح  در مورد همه رسانه ها مطرح است. در این بخش به بررسی  قوانین پایه می پردازیم.

احتمالا مهمترین قانون آن است که تصور نکنید بازدید کنندگان شما کاملا از شرکت شما ،محصولات و خدماتتان شناخت دارند.بنابراین برای توضیح محصولات ،خدمات یا دپارتمان ها از زبان فنی  داخلی خود و از عبارات اختصاری غیر قابل درک استفاده نکنید.!

پس چه کار باید کرد ؟ چطور باید نسبت به مسئله کپی رایت برای وبسایت خود اقدام کرد ؟ نمونه ذهنی ساده برای کپی رایت وب CRABS است ؛ در این نمونه هدف تقسیم بندی ،ارتباط ،دقت ،اختصار و قابلیت مرور اجمالی است.

تقسیم بندی ،رعایت اختصار و قابلیت مرور اجمالی با هم می آیند. بسیاری از بازدیدکنندگان به طور مختصر صفحات را اسکن می کنند و به دنبال تیتر ها هستند.آنها پس از خواندن تیترها ، مختصری از متن و پاراگراف های بخش بخش و قابل فهم و حداکثر  پنج یا شش خط  را می خوانند. بعضی ها هم برای جزئیات  و مطالعه مطالب بیشتر روی عبارات دارای لینک ،کلیک می کنند. دیگر  بازدیدکنندگان ،صفحه را دنبال کرده  و به سرعت مطالب مورد نیاز  را در جای دیگر سات پیدا می کنند.

علاوه بر ساختار بخش بخش ،خلاصه و قابل مرور ،کپی مربوط به آن باید مرتبط بوده و برای مخاطبان مقصد ،مفید باشد.اینجا جایی است که “محتوا از بیشترین درجه اهمیت برخوردار است ” و عبارت “Cintext is King” معنا پیدا می کند ،یعنی ارائه اطلاعات  موجود در زمان و مکان مناسب.کپی باید  نیاز های آنها را برطرف سازد  نه نیاز های شما  ؛یعنی به جای بیان ویژگی ها ،نسبت به ایجاد منافع  اقدام کرد. عبارتی که می توان  بعد از بیان ویژگی  از آن استفاده کرد عبارت است: ” به این معناست که … ”

به خاطر داشته باشید  که شما نه تنها برای مخاطبان  انسانی خود در حال کپی رایت هستید  ،بلکه عنکبوت های موتور جستجو  یا ربات ها هم کلمات مورد استفاده  شما را در آن کپی می خوانند ( ایندکس گذاری می کنند). بنابراین  کلمات مورد استفاده  باید شامل عبارات کلیدی باشند که کاربران  احتمالا  در موتور های  جست و جو ، به دنبال آنها می گردند.

از ویژگی های نوشتار خوب آن است  که باید دقیق باشد و طی مدت زمان طولانی  ،اعتبار  و وفاداری خود را حفظ کند .درباره چیزی که از توان شما خارج است  به کسی قول ندهید .مشتریان خود را فریب ندهید .این کار، تکرار انجام معاملات  با آنها  و همچنین  کسب و کار  ارجاع شده را از بین می برد. از این رو برای کپی رایت وب مطلوب  از CRABS (بخش بخش، مرتبط، دقیق ، خلاصه و قابل مرور ) استفاده کنید. به خاطر داشته باشید  ه بهترین مطلب را در آخر مطالب  خود نیاورید. به خاطر اینکه آن دسته از خوانندگان  که فقط بخش های اول را مرور می کنند، آن را نمی بینند و دیگر  آن که عده ای از خوانندگان  ، پیمایش نمی کنند.

همچنین باید بررسی کنید که کپی رایت سایت شما تا چه اندازه  در مقایسه با شش سلاح اثر گذاری  Cialdini ترغیب کننده است.

آخرین نکته با اهمیت آنکه فهرست و اسامی مورد استفاده در تیترها  و علائم  راهنما را فراموش نکنید . تگ ها و نشان های مختلف می توانند احساس بسیار متفاوتی را القا کنند.بررسی در خصوص ردیابی چشم (www.poynter.org) حاکی از آن است که  ،در بدو امر چشمان خریدار در وب ،به جای آنکه  متوجه تصاویر بشود ،متوجه تیترها می شود. سرتیترهای مختلف را آزمایش کنید  تا دریابید  کدام یک از آن ها بهتر هستند.

طراحی سایت فروشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *