برخی از متا تگ ها برای سئو حیاتی هستند. سایرین تأثیر کمی بر رتبه بندی دارند یا هیچ تأثیری ندارند. در اینجا هر نوع متا تگ که باید در مورد آن بدانید آمده است.

در سئو، گاهی اوقات ما تمایل داریم بر روی یک موضوع جهت بهینه‌سازی و سئو بیشتر از سایر جنبه‌ها تمرکز کنیم.

لینک بیلدینگ به ویژه اغلب به عنوان مهم ترین چیز برای بهینه سازی” تبلیغ می شود.

در واقع، همانطور که جان مولر می گوید، هیچ چیز مهمی وجود ندارد ، هیچ ترفندی برای رسیدن به رتبه ی یک گوگل نیست مگر به فعالیت به صورت اصولی در وب سایت. در عوض، باید بر روی یک استراتژی جامع سئو تمرکز کنیم. بخشی از این استراتژی شامل استفاده از متا تگ‌های HTML است، یک جزء حیاتی برای موفقیت در سئو. استفاده از متا تگ های مناسب به روش صحیح تماماً مربوط به برقراری ارتباط با موتورهای جستجو است:

  1. سایت شما در مورد چیست؟
  2. چگونه آن را بخوانیم.
  3. چه کسی باید آن را ببیند.
    با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید مرور کنیم که کدام متا تگ ها برای سئو بسیار مهم هستند و چگونه از آنها به خوبی استفاده کنیم.

1. تگ عنوان یا Title:

Title اصلی ترین و مهم ترین تگ برای سئو سایت شما است. تگ <title> معمولاً به عنوان یک عنوان قابل کلیک در SERP ظاهر می شود و همچنین در شبکه های اجتماعی و مرورگرها نشان داده می شود. به عنوان مثال، اگر HTML این مقاله را مشاهده کنید، عنوان زیر را مشاهده خواهید کرد:

<title>  متاتگ سئو که باید استفاده کرد 10</title>

تگ‌ عنوان یا همان title  در <head> صفحه وب شما قرار می‌گیرند و برای ارائه یک ایده واضح و جامع از موضوع صفحه شما هستند.

اما آیا آنها مانند سالهای متمادی تأثیر عمده ای بر رتبه بندی دارند؟

در طول چند سال گذشته، عوامل رفتار کاربر به عنوان دلیل منطقی مرتبط بودن و در نتیجه یک سیگنال رتبه‌بندی بسیار مورد بحث قرار گرفته‌اند، حتی نمایندگان گوگل نیز تأثیر آن را اذعان می‌کنند.

عنوان صفحه هنوز هم اولین چیزی است که جستجوگر در SERP می بیند و تصمیم می گیرد که آیا صفحه احتمالاً به هدف جستجو پاسخ می دهد یا خیر.

یک کتاب خوب می تواند تعداد کلیک ها و ترافیک را افزایش دهد که حداقل تا حدودی بر رتبه بندی تأثیر می گذارد.

یک آزمایش ساده می تواند نشان دهد که گوگل دیگر نیازی به برچسب عنوان شما برای گنجاندن یک کلمه کلیدی مطابقت دقیق برای دانستن موضوعی که صفحه پوشش می دهد ندارد.

به عنوان مثال، چند سال پیش، جستجوی گوگل برای چگونه آگاهی از برند را ایجاد کنیم 2 نتیجه از 5 نتیجه برتر را با عناوینی که دقیقاً با درخواست شما مطابقت دارند، نشان می دهد.

 با این حال، یک نتیجه بی ربط نیز وجود ندارد: هر یک از صفحات ارائه شده در اینجا نحوه ایجاد آگاهی را توضیح می دهد، و عناوین آن را منعکس می کنند.

چیزی که موتورهای جستجو به آن نگاه می کنند، تصویر کلی است، و آنها تمایل دارند محتوای صفحه را به عنوان یک کل ارزیابی کنند، اما جلد کتاب همچنان اهمیت دارد – به خصوص وقتی صحبت از تعامل با جستجوگران می شود.

بهترین عنوان تگ title :

به هر صفحه یک عنوان منحصربفرد بدهید که محتوای صفحه را به طور مختصر و دقیق توصیف کند.
عناوین را تا 50-60 کاراکتر نگه دارید (برای اینکه در SERP کوتاه نشوند). به یاد داشته باشید که عناوین طولانی در SERP به حدود 600-700 پیکسل کوتاه می شوند.
کلمات کلیدی مهم را در ابتدا قرار دهید، اما به شیوه ای طبیعی، به گونه ای که گویی در وهله اول برای بازدیدکنندگان خود عنوان می نویسید.
از نام تجاری خود در عنوان استفاده کنید، حتی اگر در نهایت در SERP ها نشان داده نشود، باز هم برای موتور جستجو تفاوت ایجاد می کند.

 از عنوان خود برای جلب توجه استفاده کنید:

تگ عنوان نه تنها به این دلیل ارزشمند است که املاک اصلی SERP است، بلکه به این دلیل که به عنوان یک عنوان برگه در مرورگر وب شما عمل می کند.

2. تگ توضیحات یا Meta Description :

توضیحات متا همچنین در <head> یک صفحه وب قرار دارد و معمولاً  همیشه نیست و در یک قطعه SERP همراه با عنوان و URL صفحه نمایش داده می شود.

به عنوان مثال، این توضیحات متا برای این مقاله است:

<meta name="description" content="برخی از تگ ها برای سئو حیاتی هستند. سایرین تأثیر کمی بر رتبه بندی دارند یا هیچ تأثیری ندارند. در اینجا هر نوع متا تگ که باید در مورد آن بدانید آمده است."/>

 توضیحات متا تنها به خودی خود یک عامل رتبه بندی نیست.

اما برای هر کسی که سعی در افزایش کلیک و صیقل دادن SERP های برند خود دارد، این یک فرصت منحصر به فرد است.

توضیحات بزرگترین بخش یک قطعه SERP را اشغال می کند و از جستجوگران دعوت می کند تا با قول راه حلی واضح و جامع برای درخواست خود، روی سایت شما کلیک کنند.
توضیحات بر تعداد کلیک‌هایی که دریافت می‌کنید تأثیر می‌گذارد، و همچنین ممکن است CTR را بهبود بخشد و اگر محتوای صفحات واقعاً به وعده‌ها عمل کند، نرخ پرش را کاهش دهد. به همین دلیل است که توضیحات باید همانقدر واقع بینانه باشد که دعوت کننده است و به طور مشخص محتوا را منعکس کند.
اگر توضیحات شما حاوی کلمات کلیدی باشد که یک جستجوگر در جست و جوی خود استفاده کرده است، در SERP به صورت پررنگ ظاهر می شوند. این کمک زیادی به شما می کند که برجسته شوید و به جستجوگر اطلاع دهید که دقیقاً چه چیزی را در صفحه شما پیدا خواهد کرد.
هیچ راهی برای قرار دادن هر کلمه کلیدی که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید در توضیحات متا وجود ندارد، و نیازی واقعی به آن وجود ندارد – در عوض، چند جمله منسجم را بنویسید که در مورد اصل صفحه خود صحبت کنید، همراه با چند کلمه کلیدی.

یک راه خوب برای اینکه بفهمید در توضیحات متا خود چه چیزی بنویسید، چه چیزی برای موضوع خاص شما در حال حاضر بهترین کار را دارد، انجام برخی تحقیقات رقابتی است.

بررسی کنید که چگونه رقیب رتبه برتر شما توضیحات خود را پر می کند تا بهترین موارد استفاده را در هر مورد خاص احساس کنید.

تگ Tip یا همان نکته:

توضیحات متا Tip نباید فقط یک یا دو جمله باشد.

همانطور که گوگل به ما اطلاع می دهد، شما همچنین باید اطلاعاتی در مورد صفحه ای که موتور جستجو برای SERP رنگارنگ تر خراش می دهد، اضافه کنید.

مثال:

  1. برای یک مقاله می توانید تاریخ انتشار، نام نویسنده و غیره را اضافه کنید.
  2. برای صفحه محصول، می‌توانید قیمت و سن کالا را در آن قرار دهید.

3. تگ های عنوان (H1-H6)

تگ‌های عنوان، تگ‌های HTML هستند که برای شناسایی سرفصل‌ها و زیرعنوان‌های درون محتوای شما از انواع دیگر متن (مثلاً متن پاراگراف) استفاده می‌شوند.

استفاده از تگ های عنوان این روزها منبع بحث هایی است.

در حالی که تگ های H2-H6 برای موتورهای جستجو اهمیت چندانی ندارند، استفاده مناسب از تگ H1 در بسیاری از مطالعات صنعتی مورد تاکید قرار گرفته است.

در عین حال، مولر مدام به ما می‌گوید که سرفصل‌ها اصلاً فاکتورهای رتبه‌بندی نیستند و قطعاً به معنای «سلسله‌مراتب» نیستند – برچسب H1 مهم‌تر از H2 نیست، که مهم‌تر از H3 نیست، و غیره. .

چیزی که باید در عوض به آن فکر کنیم این است که سرفصل ها برای سازماندهی متن و محتوا بسیار مهم هستند و باید آن را جدی بگیریم.

استفاده از تگ های عنوان مطمئناً به معماری محتوا کمک می کند.

برای موتورهای جستجو، خواندن و درک محتوای به خوبی سازماندهی شده آسانتر از خزیدن در میان مسائل ساختاری است.
برای کاربران، سرفصل‌ها مانند لنگرهایی در یک دیوار متن هستند که آنها را در صفحه مرور می‌کنند و هضم آن را آسان‌تر می‌کنند.

هر دوی این عوامل اهمیت بهینه سازی دقیق را افزایش می دهند، جایی که جزئیات کوچک به تصویر بزرگ سئو و کاربر پسند اضافه می شود و می تواند منجر به افزایش رتبه شود.

بهترین عنوان تگ های (H1-H6):

عناوین خود را با تکه ای از متنی که توصیف می کنند مرتبط نگه دارید. فقط به این دلیل که آنها یک عامل رتبه بندی نیستند، به این معنی نیست که موتورهای جستجو آنها را در نظر نمی گیرند.
همیشه عناوین شما احساسات متنی را که روی آن قرار داده شده اند منعکس کنند. از عناوینی مانند “فصل 1 … فصل 2 … فصل 3 …” خودداری کنید.
از تگ ها و کلمات کلیدی موجود در آنها زیاده روی نکنید. آن را برای کاربران خوانا نگه دارید.

آیا برچسب عنوان شما و H1 باید مطابقت داشته باشند؟

طبق توصیه های گوگل، شما تشویق می شوید که عنوان صفحه خود را با H1 مطابقت دهید، ترتیب را کمی تغییر دهید، آن را اینجا و آنجا تغییر دهید. بنابراین اگر برای رسیدن به H1 عالی در تلاش هستید، به سادگی از عنوان خود دوباره استفاده کنید.

4. Alt تصاویر:

ویژگی alt تصاویر به تگ تصویر اضافه می شود تا محتویات آن را توصیف کند.

ویژگی‌های Alt از نظر بهینه‌سازی روی صفحه به دو دلیل مهم هستند:

اگر تصویر خاصی بارگذاری نشود (یا اگر تصاویر غیرفعال باشند) متن جایگزین به بازدیدکنندگان نمایش داده می شود.
ویژگی‌های Alt زمینه را فراهم می‌کنند زیرا موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر را «دیدن» کنند.

برای سایت های فروشگاهی، تصاویر اغلب تأثیر مهمی بر نحوه تعامل بازدیدکنندگان با یک صفحه دارند.

گوگل همچنین به صراحت می گوید: کمک به موتورهای جستجو برای درک اینکه تصاویر در مورد چیست و چگونه با بقیه محتوا مطابقت دارند ممکن است به آنها کمک کند تا صفحه ای را برای جستجوهای جستجوی مناسب ارائه دهند.

به گفته جان مولر، اگر می‌خواهید در بخش تصاویر گوگل رتبه‌بندی کنید، یک توضیح متفکرانه جایگزین تصویر نیز حیاتی است.

با این حال، اهمیت ارتباط را به خاطر بسپارید: فقط این نیست که متن جایگزین، عناوین و زیرنویس‌ها باید مرتبط با تصویر باشند، بلکه خود تصویر نیز باید در زمینه مناسب خود قرار گیرد.

5. ویژگی های متا تگ Nofollow:

پیوندهای خارجی پیوندهایی در سایت شما هستند که به سایت های دیگر اشاره می کنند.

طبیعتاً از این موارد برای مراجعه به منابع اثبات شده، راهنمایی افراد به سمت منابع مفید دیگر یا ذکر یک سایت مرتبط به دلایل دیگر استفاده می شود.

این لینک‌ها برای سئو اهمیت زیادی دارند: می‌توانند محتوای شما را مانند یک قطعه جامع دست‌ساز که توسط منابع معتبر پشتیبان‌گیری شده است، یا مانند یک لینک خالی با محتوای نه چندان ارزشمند جلوه دهند.

گوگل به دلیل مخالفت شدید خود با هر تاکتیک پیوند دستکاری شده معروف است، که پایبندی به آن می تواند جریمه ایجاد کند، و در تشخیص آن ها کمتر هوشمند نیست.

جدای از آن، در عصر جستجوی معنایی، گوگل ممکن است منابعی را که به آنها ارجاع می دهید به عنوان زمینه در نظر بگیرد تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کند. به هر دو دلیل، قطعاً ارزش دارد که به کجا و چگونه پیوند دهید.

به‌طور پیش‌فرض، همه لینک‌ها دنبال می‌شوند و وقتی پیوندی را در سایت خود قرار می‌دهید، اساساً به صفحه پیوند داده شده «رای اعتماد می‌دهید». هنگامی که یک ویژگی nofollow را به یک لینک اضافه می‌کنید، به ربات‌های موتورهای جستجو دستور می‌دهد که پیوند را دنبال نکنند  و هیچ ارزش لینکی را ارسال نکنند .

با حفظ سئوی سایت خود، تعادل سالمی بین لینک های فالو شده و بدون فالو در صفحات خود حفظ می کنید، اما معمولاً انواع لینک های زیر را روی nofollow تنظیم می کنید:

6. متا تگ روبات:

یک متا تگ ربات سطح صفحه با ویژگی content=“noindex” به موتورهای جستجو دستور می دهد که هیچ صفحه ای را ایندکس نکنند.

یک ویژگی nofollow دستور می دهد که هیچ پیوندی را در آن صفحه دنبال نکنید.

در حالی که این برچسب‌ها مستقیماً با رتبه‌بندی مرتبط نیستند، در برخی موارد ممکن است تأثیری بر ظاهر کلی سایت شما در چشم موتورهای جستجو داشته باشند.

به عنوان مثال، گوگل به شدت از محتوای کوچک و بی کیفیت متنفر است.

ممکن است عمداً آن را تولید نکنید، اما اتفاقاً صفحاتی با ارزش کمی برای کاربران دارید، اما به دلایلی وجود آنها در سایت ضروری است.

همچنین ممکن است صفحات پیش‌نویس  داشته باشید که باید آن‌ها را منتشر کنید، در حالی که هنوز تمام نشده‌اند یا به بهترین نحو بهینه‌سازی نشده‌اند.

احتمالاً نمی خواهید چنین صفحاتی هنگام ارزیابی کیفیت کلی سایت شما در نظر گرفته شود.

حال برخی موارد دیگر، ممکن است بخواهید صفحات خاصی از SERP ها دور نمانند، زیرا دارای نوعی معامله ویژه هستند که قرار است فقط با یک پیوند مستقیم (به عنوان مثال، از یک خبرنامه) قابل دسترسی باشد.

در نهایت، اگر یک گزینه جستجو در سراسر سایت دارید، گوگل توصیه می‌کند صفحات نتایج سفارشی را ببندید، که می‌توانند به‌طور نامحدود خزیده شوند و منابع ربات را بدون محتوای منحصربه‌فرد هدر دهند.

 موارد فوق، تگ‌های noindex و nofollow کمک بزرگی هستند، زیرا به شما کنترل خاصی بر سایت شما می‌دهند، همانطور که توسط موتورهای جستجو مشاهده می‌شود.

7- تگ لینک rel=”canonical”

تگ لینک یا همان rel=”canonical” راهی است که به موتورهای جستجو می‌گوید کدام نسخه از صفحه را اصلی می‌دانید و دوست دارید توسط موتورهای جستجو نمایه شود و توسط افراد پیدا شود.

معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که یک صفحه تحت چندین URL مختلف در دسترس است، یا چندین صفحه مختلف محتوای بسیار مشابهی دارند که موضوع یکسانی را پوشش می‌دهند.

با محتوای تکراری داخلی به اندازه محتوای کپی شده رفتار نمی شود، زیرا معمولاً هیچ قصد دستکاری در پشت آن وجود ندارد.

با این حال، این ممکن است به منبع سردرگمی برای موتورهای جستجو تبدیل شود: مگر اینکه نشان دهید کدام URL را ترجیح می دهید با آن رتبه بندی کنید، موتورهای جستجو ممکن است آن را برای شما انتخاب کنند.

آدرس انتخاب شده بیشتر خزیده می شود، در حالی که سایرین پشت سر گذاشته می شوند.

می بینید که در حالی که تقریباً هیچ خطر جریمه ای وجود ندارد، چنین وضعیتی بسیار مطلوب نیست.

مزیت دیگر این است که متعارف سازی یک صفحه ردیابی آمار عملکرد مرتبط با محتوا را آسان تر می کند.

جان مولر همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که استفاده از rel=canonical برای محتوای تکراری به موتور جستجوی گوگل کمک می‌کند تا تمام تلاش‌های شما را یکپارچه کند و سیگنال‌های پیوند را از تمام نسخه‌های صفحه به نسخه ترجیحی منتقل کند.

8. Schema Markup:

Schema Markup یک تکنیک خاص برای سازماندهی داده ها در هر یک از صفحات وب شما به روشی است که توسط موتورهای جستجو شناسایی می شود.

این یک ویژگی عالی برای پیاده سازی است زیرا یک برد برد واقعی است.

داشتن نشانه گذاری طرحواره ساختاریافته:

یک تقویت عالی برای UX شما است.
ارزش سئو بسیار زیادی دارد.

9. متا تگ های رسانه های اجتماعی:

Open Graph در ابتدا توسط فیس بوک معرفی شد تا به شما امکان کنترل ظاهر صفحه در هنگام اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی را بدهد.

در اینجا تگ های اصلی Open Graph آمده است:

  1. og:title : عنوانی را که می خواهید زمانی که صفحه شما به آن پیوند داده می شود نمایش داده شود، قرار می دهید.
  2. og:url – URL صفحه شما.
  3. og:description : توضیحات صفحه شما. به یاد داشته باشید که فیس بوک فقط حدود 300 کاراکتر از توضیحات را نمایش می دهد.
  4. og:image – آدرس تصویری را که می‌خواهید زمانی که صفحه شما به آن پیوند داده می‌شود نشان داده شود، قرار دهید.
  5. از متا تگ های خاص رسانه های اجتماعی استفاده کنید تا نحوه ظاهر پیوندهای خود را به دنبال کنندگان خود تقویت کنید.

10. کاربرد متا تگ Viewport:

 تگ Viewport به شما این امکان را می دهد تا نحوه مقیاس بندی و نمایش صفحه را در هر دستگاهی پیکربندی کنید.

معمولاً برچسب و مقدار به صورت زیر است:

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1"/>

جایی که width=device-width  صفحه را با عرض صفحه در پیکسل‌های مستقل از دستگاه مطابقت می‌دهد، و “Initial scale=1” یک رابطه 1:1 بین پیکسل‌های CSS و پیکسل‌های مستقل از دستگاه برقرار می‌کند و جهت صفحه نمایش را در نظر می‌گیرد.

متا تگ Viewport هیچ ارتباطی مستقیمی با رتبه بندی سایت شما ندارد، اما لحنی در ارتباط با تجربه کاربر دارد.

این امر به ویژه با توجه به انواع دستگاه هایی که امروزه استفاده می شود و تغییر محسوس به مرور موبایل اهمیت دارد.

مانند بسیاری از تگ‌ها و ترفندهایی که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم، مراقبت از متاتگ viewport چیزی است که کاربران شما از آن استقبال می‌کنند.

اگر از این موضوع غافل شوید، CTR یا نرخ کلیک و Bounce Rate یا نرخ پرش  شما ممکن است آسیب ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *