CDN چیست :

یک شبکه توزیع محتوا  یا همان CDN با ذخیره کردن محتوای با دسترسی مکرر روی سرورهای محلی که در  شبکه اینترنت قرار دارند، عملکرد شبکه و زمان دسترسی به وب سایت را افزایش می‌دهد.

CDN ها یک ستون اصلی و حیاتی برای بسیاری از داده هایی هستند که از اینترنت عبور می کنند. در واقع، امروزه اکثر ترافیک وب از طریق یک CDN ارائه می شود، از جمله بخش عظیمی از ترافیک وب که توسط شرکت هایی مانند فیس بوک، نتفلیکس و آمازون اداره می شود.

علاوه بر مزایای و همچنین عملکرد CDN ، می توان تقاضای پهنای باند را در سرور اصلی وب سایت کاهش می دهند، که به کاهش هزینه ها، کاهش وقفه های سرویس و ارائه دفاع بهتر در برابر تهدیداتی مانند حملات DDoS کمک می کند.

از آنجایی که سرویس های ابری همچنان به یک مدل تحویل داده تبدیل می شود، تقاضا برای CDN ها به سرعت افزایش می یابد. فاصله ساده بین کاربران نهایی و سرورهای ابری تأخیر ایجاد می‌کند که می‌تواند تأثیر مضری بر طیف وسیعی از سایت ها ، سایت های فروشگاهی و بازی ها داشته باشد.

به همین دلیل، نزدیک‌تر کردن محتوا به کاربر نهایی امری حیاتی است، این همان چیزی است که CDN‌ها از زمان ایجاد اولین نسخه به آن دست یافته‌اند.

CDN چگونه کار می کند:

نقاط تبادل اینترنت (IXP) مجموعه‌ای از هاب‌های اتصال جهانی برای ترافیک وب هستند که از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی مختلف نشات می‌گیرند. CDN معروف به مکان های ذخیره سازی به نام PoPs  هستند که در مجاورت این هاب های حیاتی نگهداری می کند.

این گونه است که، با قرار دادن محتوای کلیدی در نزدیکی IXP های خاص منطقه با یکپارچه سازی شبکه جهانی گسترده، محتوا به طور موثرتری نسبت به سرور مبدا واقع در یک مرکز داده دور ارائه می شود. CDN ها علاوه بر مجاورت مطلق، تعادل بار، ذخیره سازی حالت جامد و فشرده سازی فایل را فراهم می کنند.

ابر:

محیط های رایانش ابری اطلاعات را به جای  هارد  کامپیوتر شما در سرورهای اینترنتی ذخیره می کنند. برای کاربران نهایی، این می تواند وسیله ای مناسب و قابل اعتماد برای مواردی مانند ایمیل مبتنی بر وب، ذخیره سازی فایل، اشتراک گذاری فایل و تهیه نسخه پشتیبان از داده ها باشد. همچنین نحوه دسترسی افراد به برنامه های کاربردی وب مانند پلت فرم های رسانه های اجتماعی است. محیط های ابری شامل صدها PoP با سرورهای متمرکز در مکان های منطقه ای است.

برای کسب‌وکارها، ابر هزینه‌های اولیه کمتر و توانایی مقیاس‌سازی زیرساخت برنامه‌ها در صورت نیاز، گسترش در مناطق جغرافیایی جدید بدون نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید پرهزینه و بهره‌گیری از خدمات ابری مرتبط برای ساخت آخرین تجربیات دیجیتال یا برنامه‌های کاربردی سازمانی را ارائه می‌دهد.

در حالی که ابر می‌تواند مزایای زیادی ارائه دهد، سازمان‌ها معمولاً هزینه‌های غیرمنتظره‌ای را هنگام ساخت برنامه‌ها یا انتقال برنامه‌ها به ابر تجربه می‌کنند. ماهیت پویا پروژه های مهاجرت ابری می تواند حفظ عملکرد و در دسترس بودن تجربیات دیجیتال را دشوار کند.

امنیت:

همانطور که حجم داده ها و تراکنش های با ارزش بالا در اینترنت همچنان در حال رشد است، نیروهای مهاجم نیز به دنبال سوء استفاده از آن هستند. حملات توسط عوامل مخرب می تواند هزینه های زیادی برای سازمان ها داشته باشد. در کنار جنایاتی که توسط افراد مخرب مرتکب شده اند، حملات DDoS و مبتنی بر وب پرهزینه ترین هستند.

حملات انکار سرویس و سوء استفاده های مبتنی بر وب (تزریق SQL، اسکریپت نویسی بین سایت، و حملات محلی یا از راه دور گنجاندن فایل) رایج تر می شوند. این حملات به طور فزاینده‌ای همراه با استفاده از یک حمله DDoS برای منحرف کردن توجه و در عین حال آسیب جدی‌تر با سایر اکسپلویت‌ها راه‌اندازی می‌شوند. در هر دو نوع حمله، تشخیص ترافیک بد از ترافیک قانونی دشوار است، و استراتژی‌های حمله به سرعت در طول زمان تکامل می‌یابند و به منابع امنیتی اختصاصی قابل توجهی برای به‌روز ماندن در استراتژی‌های کاهش نیاز دارند.

با توجه به نوسانات روزافزون چشم انداز و تهدیدات اینترنت، کمک به ایمن سازی وب سایت ها یک نیاز حیاتی CDN است. پیشرفته‌ترین شبکه‌های ارائه محتوا امروز، امنیت اطلاعات را به یک شایستگی اصلی تبدیل کرده‌اند و راه‌حل‌های منحصربفرد مبتنی بر ابر را ارائه می‌کنند. CDN ها باید از ارائه دهندگان محتوا و کاربران با کاهش در برابر طیف گسترده ای از حملات بدون اینکه نهادهای مخرب ارائه و در دسترس بودن را به خطر بیندازند، محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *